Serviceoperationer

Här specificeras serviceoperationerna till denna service. Tabellen består av kolumnerna:

Rad

Här visas serviceoperationens radnummer.

Artikel

Här anges den artikel som ska prissätta serviceoperationen. Rekommenderat är att skapa K-artiklar som inte saldohanteras för dessa.

Benämning

Här visas artikelbenämningen.

Prissättning

Här går det att välja hur artikeln ska prissättas. Följande val finns:

Prislista

Här går det att välja den prislista varifrån pris ska hämtas för serviceoperationen. Notera att om detta fält lämnas tomt så används MONITORs generella prishantering.

Påslag %

Här går det att ange ett påslag på priset i procent.

Ut

Ska serviceoperationen skrivas ut på ordererkännandet som en textrad (radtyp 4) ska denna kryssruta markeras.

Restid

Med denna kryssruta går det att markera att en serviceoperation är restid. I rutinen Resursplanering kan flera operationer som är restid överlappas.

Op (Operationsnummer)

Här ges serviceoperationen ett operationsnummer som används på tillverkningsorder.

Pgrp

Här kopplas en produktionsgrupp till serviceoperationen så att tillverkningsorder kan skapas.

Op.benämning

Här visas produktionsgruppens benämning. Det går att editera denna.

Legolev.

Om den valda produktionsgruppen är registrerad som legoleverantör blir denna kolumn aktiv. Här går det då att välja en legoleverantör för produktionsgruppen. Det går att ställa in förvalda leverantörer och referenser på legogrupperna. Leverantör och referens registreras i rutinen Uppdatera produktionsgrupper. Den förvalda leverantören visas då automatiskt i denna kolumn. För legooperationer markeras stycktidens enhet i rött. Är operationen en legooperation anges ingen stycktid utan en legokostnad för operationen. Valutan följer systeminställningen Förvald valuta på legooperation, men går att ändra.

Vid utskrift av tillverkningsorderdokument kan även inköpsorder samt eventuell följesedel skrivas ut för operationslego till den leverantör som är vald på operationsraden. Detta förutsätter att de två dokumenten är definierade i rutinen Tillverkningsorderdokument i Systemvård.

Vid avrapportering av en legooperation finns det även möjlighet att skapa ett underlag för en leverantörsfaktura. Detta styrs med parametern Skapa underlag för lev.faktura vid avrapportering op.lego, under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar.

Leveransadress

Gäller om den valda produktionsgruppen är registrerad som legoleverantör blir knappen under kolumnen L.a. aktiv. Uppgifter om företagets leveransadress för inköpsorder operationslego hämtas från adressregistret vid utskrift av operationslegodokument. Det är då senast valda leveransadress för den användaren som hämtas. Första gången är det aktiv leveransadress (huvudgodsmottagning) för företaget som hämtas (jämför registrering av vanlig inköpsorder).

Stycktid

Här anges den totala planerade tidsåtgången i timmar för serviceoperationen. Om serviceoperationen är Lego, ska instället kostnaden för Lego anges här.

Instruktion

Här går det att ange en instruktion som ska följa med till servicens tillverkningsorder. Läs avsnittet Lägga in kommentarer eller instruktioner i Startboken för hantering av detta fönster. Om tilläggsfunktionen Dokumenthantering används går det även att koppla dokument till instruktionen. Dokumenten kan även kopplas genom att dra-och-släppa dessa på dokumentkopplingsknappen. Dessa dokument följer med till fönstret Registrera service. Där går det att ta bort dokument och lägga till ytterligare dokument för en specifik service. Vid registrering av tillverkningsorder följer de kopplade dokumenten med till respektive operationrad eller materialrad på tillverkningsordern. Dessa kopplande dokument kan sedan visas i rutinen Tillverkningsorderfråga. Läs mer om Dokumentvisning i Startboken.