Allmänt om Sammanställning service

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

En kundorder med serviceartikel utlevereras i denna rutin och inte i den ordinarie rutinen för utleverans av kundorder. På fliken Beställning görs selekteringar och grupperingar.

En service kan aldrig dellevereras, men om ett servicearbete som t.ex. pågår under en längre tid ska delfaktureras, så rekommenderar vi att detta görs med hjälp av faktureringsplaner. Med en faktureringsplan kan det skapas fakturaunderlag innan utleverans som efter utleverans avräknas på orderraden.

På fliken Sammanställning hämtas information både från servicen på kundorderrad och från tillhörande tillverkningsorder och fungerar som underlag till prisberäkning av vad som ska faktureras kund.

Avrapporterade tider och avrapporterat material hämtas från tillverkningsordern.

Ett pris beräknas utifrån den prishantering som är vald på servicen samt den prissättning som är angiven på serviceoperationer och servicematerial.

Att tänka på vid service utförd av legoleverantörer

Om systeminställningen Skapa underlag för lev.faktura vid avrapportering op.lego är markerad skrivs kostnaden för legooperationen till tillverkningsordern vid tillfället för koppling av leverantörsfakturan. Om legooperationen är avrapporterad men inte fakturerad så finns ingen avrapporterad kostnad på tillverkningsordern. Prissättning på extern service görs ofta utifrån den avrapporterade kostnaden. Detta innebär att fakturan från legoleverantören måste väntas in innan det går att ta betalt av kunden. Om produktionsgruppen är markerad som lego skrivs produktionsgruppen ut i kursiv stil.

I fälten Planerad tid och Avrapporterad tid så visas planerad respektive avrapporterad kostnad i kursiv stil. I stället för enhet visas valutan i kursiv stil. Om legooperationen är avrapporterad OCH saknar avrapporterad kostnad (=0) OCH det finns ett fakturaunderlag som väntar på faktura visas nollan i avrapporterad kostnad i rött.

Att tänka på om fiktiva artiklar används som servicematerial

Rekommendationen är att INTE slå samman ingående artiklar i fiktiva artiklar och att lämna kvar fiktiva artiklar i orderns materiallista. Via systemparameter Lämna fiktiva artiklar kvar i orderns materiallista tillkommer alternativet Ta med fiktiva artiklar i rutinen Sammanställning service. Alternativet Ta med fiktiva artiklar gör att fiktiva artiklar visas, sammanställs och skrivs ut på fakturan. Både fiktiva artiklar och dess ingående material blir radtyp 1-rader på fakturan eftersom underlaget är tillverkningsorderns materiallista. Om den fiktiva artikeln ska ha försäljningspris så ska inte de ingående artiklarna ha försäljningspris, alternativt ska de nollas ut i rutinen Sammanställning service för respektive order.

OBS - Om Fiktiv artikel läggs till via Lägg till material i MONITOR Mobile så motsvaras det av att en fiktiv artikel lagts till i rutinen Tillägg / Omplanering. Ingen nedbrytning sker. Det går att rapportera av den fiktiva artikeln via mobilen och ta betalt för den, men ingående material kommer inte ut på T-ordern och dras inte från saldot. De ingående raderna måste alltså läggas till manuellt och avrapporteras om saldot ska påverkas.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Det går att uppdatera Prishantering, Text, Prissättning, à-pris och Debiterad tid. Om Totalpris på service används på ordern kan detta uppdateras.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Det finns ingen grafisk presentation i denna rutin.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Länkikon till konceptSe även: