Allmänt om Utskrift ändrat ordererkännande

Vad skrivs ut i denna rutin?

I den här rutinen går det att göra en återutskrift av kundorder där ny rad tillkommit eller där antal, pris, rabatt och/eller period har ändrats på befintlig orderrad. Ändringar på orderrader registreras i rutinen Registrera kundorder.

Vid utskrift markeras ändrade rader med asterisk (*) och ursprungsvärden för de ändrade fälten skrivs under varje ändrad orderrad. Efter den sista orderraden skrivs även en anmärkningstext ut om att ordern innehåller ändringar. Denna text går att redigera på rad 292 i rutin Språk i Systemvård.

Rutinen motsvarar rutinen Utskrift kundorder för kundorder.

Särskilda blanketter till ändrat ordererkännande för vanlig utskrift och utskrift till fax, finns under Blanketter parametrar i Systemvård. Det går även att sända denna utskrift direkt som en pdf-fil via e-post. Fritext för dessa blanketter registreras i rutinen Blanketter fritexter i Systemvård.

Se även ett utskriftsexempel på ett återutskrivet ändrat ordererkännande.

Villkor för utskrift av ändrat ordererkännande

För att kunna skriva ut ett ändrat ordererkännande via denna rutin måste ordern minst ha Status 2 (Ordererkännande utskriven) och högst Status 5 (Dellevererad). Ordern måste dessutom innehålla minst en ändrad rad. När utskriften av den ändrade ordern blivit godkänd i blankettkontrollen går det inte att skriva ut den igen i denna rutin, utan att en ny ändring först görs på ordern.

Bifoga xml-fil då ändrat ordererkännande skickas med e-post

Till de kunder som också använder MONITOR går det även att skicka ändrat ordererkännande som bifogad xml-fil då det ändrade ordererkännande skickas med e-post, med funktionen Skicka via e-post under Fönsterfunktioner. Förvalt är det inställt att det bifogas en xml-fil i e-postmeddelandet tillsammans med den pdf-fil av det ändrade ordererkännandet som alltid skickas. Inställningen för detta görs under knappen Bifoga xml-fil på fliken Information i rutin Uppdatering kunder. Genom att använda "dra-och-släpp" kan kunden sedan enkelt importera xml-filen från e-postmeddelandet till rutinfönstret i Registrera inköpsorder eller på rutinmenyn, för att registrera det ändrade ordererkännandet. Att skicka ordererkännande som bifogad xml-fil och importera det till en inköpsorder med "dra-och-släpp" är funktioner i MONITOR-till-MONITOR.

Status på kundorder

En order har alltid en viss status, beroende på hur ordern har hanterats i systemet. I denna rutin kompletterar programmet varje ny eller ändrad rad på order med status 2 - 5 och ger den en "ändringsstatus". Efter utskrift av ändrad kundorder ändras kundorderns status.

Hantering av fönster

Beställningsbilden i denna rutin består av två delar och fungerar på samma sätt som övriga rutiner för blankettutskrifter, t.ex. ovan nämnda rutin Utskrift kundorder.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.