Allmänt om Uppdatera speditörer

Varför denna rutin?

I fönstret Uppdatering speditörer läggs alla leverantörer upp som företaget anlitar som speditörer. För att lägga upp en speditör ska den först vara registrerad som leverantör i rutin Uppdatering leverantörer.

Speditörerna kopplas bl.a. vid registrering av GAN-nummer på kunder i rutin Uppdatering kunder i Försäljning. I den rutinen går det att koppla ett godsadressnummer (GAN) för respektive speditör som anlitas på kunden. GAN skrivs ut på speditionsdokument vid utleverans av gods. Speditörerna kopplas också t.ex. i rutin Plocklista i Försäljning vid uttag av plocklistor för EDI och emballage.

Godssökning på internet

I e-postmeddelandet med aviseringen till mottagaren medföljer en länk för godssökning på internet om nShift Delivery används. När en sändning är utskriven eller lagrad i nShift Delivery, eller skickad direkt från MONITOR, håller nShift Delivery reda på sändningen inifrån MONITOR. Dessa länkar finns även i rutinerna Utskrift speditionsdokument, Sändningsförteckning och Kundorderfråga för avsändaren.

Funktionen finns endast för nShift Delivery Plus-konton och måste aktiveras via nShift Delivery Support!
Vänligen kontakta nShift Delivery Support, https://nshift.com/.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.