Ny leveransplan från xml-fil
Den bifogade xml-filen med leveransplanen dras från e-postmeddelandet och släpps över rutinfönstret här i Registrera försäljningsprognoser. Alternativt går det även att släppa xml-filen på Rutinmenyn i MONITOR. Då identifieras xml-filen och rutinen Registrera försäljningsprognoser öppnas automatiskt. Om alla uppgifter i leveransplanen i xml-filen stämmer fylls den nya prognosen i automatiskt, men den sparas inte. Om allt är OK är det bara att spara prognosen.
Om kundkod eller artikelnummer i xml-filen inte hittas i databasen finns det valmöjligheter för att kunna importera xml-filen till en ny prognos. Se nedan.
Om Kundkod inte hittas
Om Kundkod i xml-filen inte hittas i vårt kundregister, visas ett kontrollfönster där det går att välja en kundkod för import av leveransplanen.
Om fler än en möjlig kundkod hittas
Om mer än en möjlig kund hittas i vårt kundregister, visas ett kontrollfönster där det går att se vilka möjliga kunder som hittats. Då går det att välja rätt kund av dessa.
Om Artikelnummer inte hittas
Om ett artikelnummer på en prognosrad i xml-filen inte finns i vårt artikelregister, visas ett kontrollfönster där det går att välja artikel för import av prognosraden. Om inte artikeln finns i vårt artikelregister går det att trycka Avbryt här för att hoppa över import av denna prognosrad. I kontrollfönstret visas även kundkod, kundnamn, kundens artikelnummer och benämning från xml-filen. Vid den första importen kommer Kundens artikelnummer att sparas i kundkopplingen på vald artikel i artikelregistret. På så sätt kommer artikeln att hittas vid efterföljande xml-importer på detta artikelnummer.
Om prognoser redan finns för denna kund
Om prognoser redan finns till samma kund visas ett kontrollfönster, där det går att välja att ersätta befintlig prognoskod, skapa en ny prognos eller avbryta.
Resultatfönster
Resultatfönstret kommer upp efter att du har släppt xml-filen samt matchning och import skett, det talar t.ex. om att en ny prognos är inskriven.