Allmänt om elektroniska utlandsbetalningar

I MONITOR finns ett inbyggt stöd för utbetalningar till utländska leverantörer med hjälp av elektronisk överföring till bank. För att kunna skicka utlandsbetalningar elektroniskt krävs dock först att ditt företag har ett sådant avtal med din bank.

För att adressera betalningarna till leverantörens bank används i normalfallet bankernas SWIFT-system. De banker som är anslutna till detta nät har tilldelats en unik SWIFT-adress. Används denna SWIFT-adress, ökar snabbheten och säkerheten för betalningen. Betalning kan även adresseras med banknamnet i klartext eller skickas med check direkt till leverantören. Anges banknamnet i klartext kommer dock betalningen fördröjas och kan även orsaka högre kostnader i utlandet.

Betalningar exporteras från MONITOR i form av en betalfil som sedan överförs via internetbanken.

Tyvärr finns ingen gemensam standard mellan bankerna avseende formatet på de betalfiler som skickas till bankerna. I MONITOR finns därför ett inbyggt stöd för att hantera betalningar till någon av följande banker samt PlusGirot:

Innan du kan börja skicka utlandsbetalningar krävs att vissa inställningar och grunddata på leverantörerna är inlagda i systemet. Detta och tillvägagångssätt vid betalning beskrivs i följande kapitel: