Skapa inventeringslista

I denna rutin skapar du inventeringslistor med artiklar som det sedan går att inventera i rutinen Inventering mot underlag.

Du väljer en Tid till förfallodatum för inventeringen. Den tiden kan vara 1, 2, 3 veckor eller 1, 2, 3, 4 månader. Förvalt är en vecka.

Med inställningen Sök efter förfallodatum tidigare än idag tittar programmet bakåt i tiden så långt det går från idag och tar med artiklar med förfallna inventeringsdatum på listan, plus artiklar från idag fram till tid för förfallodatum. Om inställningen inaktiveras tar programmet bara med artiklar från idag fram till tid för förfallodatum.

Med inställningen ABC kan du välja att bara visa artiklar med vissa ABC-koder, välja att visa artiklar som inte har volymvärdeklassats eller artiklar utan ABC-kod. Förvalt är inga alternativ markerade.

Med inställningen Antal träffar kan du avgränsa hur många artiklar som ska tas med på listan. Det kan vara 10, 20, 50, 100, 250 eller 500 artiklar.

Med knappen Generera lista längst ned på sidan skapar du inventeringslistan, som sedan öppnas automatiskt för rapportering i rutinen Inventering mot underlag. Inventeringslistan får ett löpnummer, dagens datum och tidpunkt samt namnet på den användare som skapade listan.

Om det redan finns skapade inventeringslistor, kan du under länken Visa inventeringslistor på sidan se om inventering pågår i rutinen Inventering mot underlag.