Kundlista
I denna rutin finns en lista med information om alla kunder.
Knappen Taggar längst upp till vänster i kundlistan visar en dialogruta med en lista över de taggar som finns lagrade på kunderna. Du kan markera en eller flera taggar att filtrera kundlistan på. Du kan söka efter en tagg för att välja den. En vald tagg får en blå färg. Du stänger dialogrutan med knappen Stäng så att kundlistan blir filtrerad på valda taggar. På knappen visas inom parentes antalet taggar som är valda och knappen får en blå färg som talar om att kundlistan är filtrerad. Du tar bort en vald tagg i dialogrutan genom att trycka på den eller använda knappen Rensa i dialogrutan för att återställa kundlistan.
Ovanför kundlistan finns ett sökfält där du kan fritextsöka efter kunder. Du kan fritextsöka på kundnummer, kundnamn och adressuppgifter.
Längst ned på sidan kan du navigera mellan sidor eller välja en viss sida i kundlistan.

Under menyknappen längst upp till höger i kundlistan finns knappen Lägg till kund, för att snabbt registrera en ny kund. Du kommer då till rutinen Registrera ny kund och fyller i grundläggande data på den nya kunden.

Du öppnar en kund genom att trycka på kunden i listan. Sen har du möjlighet att uppdatera olika uppgifter i kundhuvudet och lägga till taggar, referenser, aktiviteter samt loggning av aktiviteter/kontakter.
För att lägga till/ta bort taggar på kunden använder du knappen Taggar längst upp till vänster som öppnar en dialogruta för att söka efter och välja taggar. Du kan även lägga till helt nya taggar i dialogrutan med knappen bredvid sökfältet. När du är klar sparar du taggarna på kunden med knappen Spara.
Längst upp på sidan finns uppgifter i kundhuvudet som du har möjlighet att redigera. För att göra det trycker du på knappen Redigera under menyknappen
längst upp till höger. Då öppnas ett fönster där du kan ändra på de uppgifterna.
För uppgifter som referenser, aktiviteter och loggning av aktiviteter/kontakter finns det möjlighet att lägga till nya uppgifter med knappen till höger på sidan.
För uppgifter som det går att redigera eller ta bort finns de funktionerna under menyknappen tillgänglig längst upp till höger, då uppgiften är öppnad.
Referenser
Här kan du se och redigera uppgifter på befintliga referenser och även lägga till
eller ta bort
referenser.
Säljstöd
Här kan du se och redigera på följande uppgifter:
- Aktiviteter – här kan du se och redigera
uppgifter på aktiviteter samt lägga till
och ta bort
aktiviteter. Du kan även välja att lägga till i kalender
. Då sparas aktiviteten i en kalenderfil (.ics) som sedan går att importera i ett kalenderprogram.
- Loggning av aktiviteter/kontakter – här kan du se och redigera
noteringar till aktiviteter och kontakter någon på företaget haft med kunden. Du kan lägga till
nya noteringar och ta bort
noteringar.
- Loggning av e-post – här kan du se e-postkorrespondens som någon på företaget haft med kunden. Om du trycker på en loggning kan du se e-postmeddelandet. Det går inte att redigera eller ta bort några uppgifter på denna sida.
Offerter
Här kan du se om det finns aktuella offerter till kunden. Finns det offerter kan du trycka på en offert för att se mer info om offerten. Du kan i det läget trycka på länken Öppna PDF för att se själva offertdokumentet.
Kundorder
Här kan du se om det finns aktuella order till kunden. Finns det order kan du trycka på en order för att se mer info om ordern. Du kan i det läget trycka på länken Öppna PDF för att se själva orderdokumentet.
Fakturor
Här kan du se om det finns fakturor till kunden. Finns det fakturor kan du trycka på en faktura för att se mer info om fakturan. Du kan i det läget trycka på länken Öppna PDF för att se själva fakturadokumentet.
Statistik
Här kan du se statistik för kunden. Du kan välja att visa Fakturering, Leveranssäkerhet eller Reklamationer. För Fakturering får du välja årtal. Statistik för Fakturering och Leveranssäkerhet visas grafiskt.