Direkt inleverans
I denna rutin rapporterar du direkta inleveranser av artiklar från en lagerplats.
Rutinen fungerar som en guide där du inlevererar ett antal av en artikel i två steg enligt nedan. Du kan när som helst trycka på knappen Rensa för att tömma skärmen och återställa rutinen till utgångsläget.
Om tillvalet Lagerställe är installerad i systemet ser du först till att du står i rätt lagerställe att göra direkt inleverans av artiklar. Lagerställe väljer du i menyn i mobilklienten. De lagerplatser du sedan väljer att inleverera till gäller alltid det lagerställe du står i.

I första steget anger du artikeln i fältet Artikel att rapportera inleverans för. Du kan ange antingen artikelnummer eller artikelbenämning för att få träff.
Tryck på artikeln i fältet för att välja läsa in den.
Du hittar inställningar under menyknappen längst upp till höger. Där kan du välja om projekt ska visas eller inte. Genom att visa projekt går det att ange vilket projekt inleveransen ska kopplas till.
Kör du appen i mobil eller pekplatta kan du med knappen bredvid fältet läsa in artikeln som streckkod via enhetens kamera.
Har artikeln mer än en Enhet kan du välja i vilken enhet du ska göra inleverans. Föreslaget är artikelns förvalda enhet (standardenhet).
Du ser Artikeltyp och Aktuellt totalsaldo på artikelns alla lagerplatser.
Om det är inställt i systemet att orsak måste anges vid direkt lagerrapportering väljer du orsakskod i fältet Orsak.
Du kan ange en kommentar till inleveransen längst ned på sidan. Texten går att formatera. Du kan även infoga länkar i texten.
Tryck sedan på knappen Nästa längst ned på sidan.

I andra steget anger du det antal som ska inlevereras till lagerplatsen. Du anger det i fältet Antal. Har artikeln flera lagerplatser kan du ange ett antal på flera av lagerplatserna, om du behöver inleverera till flera lagerplatser.
Du har också möjlighet att lägga till en ny lagerplats med knappen Lägg till lagerplats, och ange namn på den nya lagerplatsen samt antal att inleverera.
Om du upptäcker att lagersaldot för artikeln inte stämmer kan du påvisa detta genom att aktivera Begäran om inventering. Du kan då skriva en kommentar om orsaken till denna begäran. De artiklar som har fått en begäran om inventering kan tas fram i listan Skapa inventeringsunderlag i rutinen Inventering i lista i Windowsklienten, genom att selektera på Datum för begäran om inventering. I den listan visas även kommentaren. När inventeringen är utförd och sparad på artikeln tas begäran bort.
Tryck på knappen Spara längst ned på sidan för att verkställa inleverans och eventuell begäran om inventering.
Efter inleveransen återgår rutinen till utgångsläget.