Rapportera inleverans
I denna rutin rapporterar du inleverans av inköpsorder. På första sidan visas fält med olika begrepp där du filtrerar fram ett urval av inköpsorderrader.
Under menyknappen finns tre menyer med inställningar:
- Under menyn Aktivera inställningar kan du välja att ta med unika rader för leverans och välja att endast ta med rader som har ett resterande antal. Du kan också välja om utskriftsval ska visas, och då visas fält för antal/kolli och antal exemplar, som du kan editera och som skrivs ut på pallflaggor då inleveranser rapporteras.
- Under menyn Inställningar kan du välja att kopiera chargenummer från föregående rad och välja att kopiera batchnummer från föregående rad. Det senare valet gäller i de fall artikeln har spårbarhet på batchnummer och du vill lägga till rader för batchnummer på en lagerplats.
- Under menyn Inställningar för tabbordning kan du ställa in vilka fält av batchnummer, chargenummer och antal, som du ska använda för inscanning. Det ger en mer rationell inmatning för artiklar med spårbarhet.

I första steget tar du fram ett urval av inköpsorderrader utifrån t.ex. ordernummer, artikel, leverantör.
När du har angett ett urval visas inköpsorderrader på sidan som du kan välja att inleverera.

På varje orderrad kan du ange det Antal som ska inlevereras per lagerplats. Du kan också aktivera Alla om hela resterande antalet på orderraden ska inlevereras. Finns det ett meddelande till godsmottagningen på en orderrad visas knappen Meddelande till godsmottagare under vilken du kan läsa meddelandet.
Om du istället vill välja lagerplats att inleverera på, trycker du först på länken på lagerplatsnamnet i fältet Lagerplats. Då visas en dialogruta där du kan ange levererat antal per lagerplats. I dialogrutan kan du också välja Lägg till lagerplats om du vill lägga till en ny lagerplats. Inlevererar du på flera lagerplatser står sedan inte lagerplatsnamnet på länken i fältet utan det står "Multipla lagerplatser" där.
Om du upptäcker att lagersaldot för artikeln inte stämmer kan du påvisa detta genom att aktivera Begäran om inventering. Du kan då skriva en kommentar om orsaken till denna begäran. De artiklar som har fått en begäran om inventering kan tas fram i listan Skapa inventeringsunderlag i rutinen Inventering i lista i Windowsklienten, genom att selektera på Datum för begäran om inventering. I den listan visas även kommentaren. När inventeringen är utförd och sparad på artikeln tas begäran bort.
Om det är inställt i menyn att visa utskriftsval, visas fälten Antal/kolli och Antal exemplar. I det första fältet är det förifyllt artikelns antal per kolli för inköp, värdet går att ändra för utskrift på pallflagga. I det andra fältet anger du hur många kopior av pallflaggan du vill skriva ut för varje antal/kolli. Förvalt värde är 1 exemplar.
Längst till höger på varje orderrad finns en knapp under vilken du kan ändra fler uppgifter. Trycker du på den får du upp en dialogruta, där du för denna orderrad kan ändra Antal att inleverera och välja annan Enhet på artikeln att inleverera. Du kan också aktivera att Alla artiklar på orderraden ska inlevereras. Du kan aktivera Makulera resterande antal och aktivera Mottagningskontroll för det antal som inlevereras.

Är det en artikel med spårbarhet på batchnivå som ska inlevereras, visas fälten Batchnr, Chargenr och fältet Antal på en separat rad under lagerplatsen. Här kan du se vilket batchnummer som kommer att inlevereras på föreslagen lagerplats. Det går även att ändra på det numret och det går att ange ett chargenummer. Det går att scanna in dessa nummer till fälten. Det antal som ska inlevereras i batchen anger du i antalsfältet på raden med batchnummer. Det ordinarie antalsfältet är inaktiverat i detta fall.
Med knappen Lägg till batch bredvid lagerplatsfältet kan du lägga till rader för fler batchnummer att inleverera på lagerplatsen.
Med knappen Lägg till flera öppnas ett dialogfönster där du har möjlighet att infoga valfritt antal rader och även ange chargenummer för dessa. Du anger antal rader samt eventuellt chargenummer och klickar sedan på knappen Infoga rader för att lägga till raderna. Om du använder dig av delmängder är det även möjligt att använda knappen Infoga från delmängdsrader, då läggs rader automatiskt till i enlighet med beställd delmängd. Med kryssrutan Föreslå batchnr från nummerserie kan du bestämma om batchnummer ska hämtas från nummerserien.
Med knappen Lägg till lagerplats bredvid det ordinarie antalsfältet kan du lägga till fler lagerplatser att inleverera på. Sedan kan du även lägga till rader för fler batchnummer med knappen Lägg till batch eller Lägg till flera på den tillagda lagerplatsen.

Är det en artikel med spårbarhet på serienummernivå som ska inlevereras, trycker du på knappen Rapportera serienr... i lagerplatsfältet. En dialogruta öppnas som överst visar förvald lagerplats att inleverera på. Med knappen Lägg till... kan du lägga till fler lagerplatser. Nedanför i dialogrutan finns de två flikarna Rapportera serienummer och Generera serienummer.
På den första fliken kan du ange eller scanna in enskilda serienummer som följer med leveransen. Ett batchnummer är förifyllt, men går att ändra. Även chargenummer går att ange. Du lägger sedan till uppgifterna med knappen Lägg till i nedre delen av dialogrutan. Är det fler serienummer att inleverera kan du lägga till varje nummer med knappen Lägg till sedan du har fyllt i eller scannat in ett serienummer i taget.
På den andra fliken kan du som alternativ generera serienummer att inleverera, genom att fylla i eventuellt prefix, startnummer samt antal nummer. Du genererar och lägger till serienumren med knappen Lägg till.
På knappen Nästa längst ned på sidan visas hur många orderrader (inom parentes) som du har angett ett antal att inleverera på.
Med knappen Mer... längst ned på sidan kan du också lägga till fler orderrader, utöver de som du tagit fram via urvalet.
När du är klar med inmatningen på alla orderrader, som ska inlevereras från urvalet, går du vidare med knappen Nästa längst ned på sidan.

I nästa steg har du möjlighet att ändra på Verkligt inleveransdatum. Förvalt är det dagens datum. Du kan också ändra på vilken Person som gör rapporteringen. Förvalt är det den person som är kopplad till den inloggade användaren. Du har också möjlighet att ange ett Följesedelnummer och ett Fraktsedelnummer.
Du har även möjlighet att ändra på uppgifter för de orderrader som du angav att inleverera på föregående sida.
Om du vill ångra inmatningen för inleverans av en orderrad kan du med kryssknappen längst till höger ta bort den posten. En dialogruta visas där du får bekräfta detta.
Med knappen Avbryt på sidan kan du backa tillbaka till första steget.
Du rapporterar inleveransen med knappen Rapportera längst ned på sidan. En dialogruta visas där du bekräftar rapporteringen och kan välja om pallflaggor ska skrivas ut eller inte. Du verkställer rapporteringen och utskriften med Ok i dialogrutan. Det görs då en serverutskrift* av pallflaggorna och du kommer tillbaka till utgångsläget i rutinen.
* För att utskrifter ska fungera från mobilklienten måste en särskild serverskrivare finnas upplagd i rutinen Serverskrivare i Windowsklienten. I rutinen Användare i den klienten ska serverskrivaren vara knuten till de dokument som användaren av mobilklienten ska kunna skriva ut.