Avrapportera plocklista
I denna rutin avrapporterar du materialuttag på plocklistor för tillverkningsorder. På första sidan ser du de plocklistor du kan avrapportera. Varje plocklista visar utskriftsdatum och vilken användare som gjort utskriften, plocklistenummer och status. Om plockning av en plocklista pågår visas att plocklistan är låst och av vilken användare. Du ser också antal av resterande material att avrapportera.
Längst ned på sidan kan du navigera mellan sidor eller välja en viss sida med plocklistor.

I första steget väljer du den plocklista som du ska avrapportera genom att trycka på plocklistan för att öppna den.
Längst upp på sidan finns också ett sökfält där du kan söka efter plocklistenummer. Det är användbart om det är många valbara plocklistor, så att du slipper scrolla för att hitta den plocklista du ska avrapportera.

I andra steget visas plocklistan. Längst upp på sidan finns plocklistans huvud som visar plocklistenummer, status och utskriftsdatum.
I plocklistans huvud kan du filtrera på artikelnummer och lagerplats. Det är användbart om plocklistan innehåller många artikelrader och du vill filtrera på de artiklar som ska plockas för tillfället.
På sidan finns också två sektioner. Kvar att plocka, som visar de rader som ska plockas. Plockat, som visar de rader som är plockade. Sektionerna visar antal rader (inom parentes).
Tryck på knappen Påbörja plockning längst ned på sidan, för att starta plockning för respektive artikel och lagerplats i plocklistan, av de som är kvar att plocka.
På varje artikelrad anger du Plockat antal som då plockas från den lagerplats som systemet föreslår när du lämnar fältet.
Du kan också först trycka på lagerplatsnamnet i fältet Lagerplats. Då visas en dialogruta där du kan välja en annan lagerplats att plocka från är den föreslagna, genom att ange plockat antal på den lagerplatsen. Du kan även i efterhand byta lagerplats att plocka ifrån i sektionen Plockat, genom att trycka på lagerplatsnamnet och i dialogrutan som visas ange noll (0) på den föreslagna lagerplatsen, aktivera en annan lagerplats och ange plockat antal på den lagerplatsen.
Om du upptäcker att lagersaldot för artikeln inte stämmer kan du påvisa detta genom att aktivera Begäran om inventering. Du kan då skriva en kommentar om orsaken till denna begäran. De artiklar som har fått en begäran om inventering kan tas fram i listan Skapa inventeringsunderlag i rutinen Inventering i lista i Windowsklienten, genom att selektera på Datum för begäran om inventering. I den listan visas även kommentaren. När inventeringen är utförd och sparad på artikeln tas begäran bort.
Du har möjlighet att avbryta en påbörjad plockning med knappen Avsluta plockning, som då tar bort låsningen av plocklistan på din användare. Det återställer också den aktuella plocklistan till läget före påbörjad plockning. Har du påbörjat plockning och angett ett antal (vilket visas i sektionen Plockat) visas i en dialogruta att plockningen kommer att avbrytas och du får en fråga om du vill rapportera redan plockade rader. Du kan också avbryta en pågående plockning även om du redan har verkställt delar av materialuttag med knappen Utleverera, om t.ex. en annan användare ska fortsätta rapportera materialuttag på plocklistan.
När du är klar med plockningen trycker du på knappen Utleverera för att verkställa uttag av allt eller delar av materialet på plocklistan.