Du är här: Startbok i MONITOR > Generella funktioner och metoder > Hantering av listor > Hantering av listor

Hantering av listor

I MONITOR finns det många rutiner där det går att hämta data från databasen och presentera i olika listor och rapporter. I MONITOR är därför gränssnitt och arbetsmetod för de rutinerna likartade. Detta underlättar för dig som användare att beställa listorna/rapporterna då du känner igen dig i de olika rutinerna. Du kan beställa listor/rapporter på bildskärm och skriva ut dem.

Rutinerna har i regel de tre olika flikarna Beställning, Lista bildskärm och Förhandsgranska. I vissa rutiner kan det förekomma ytterligare några flikar. Se mer om det under Ytterligare flikar.

De tre flikarna Beställning, Lista bildskärm och Förhandsgranska.

Det finns två syften med listor/rapporter i MONITOR:

  1. Det ena är för utskrift.
  2. Det andra är för uppdatering av data på olika poster i databasen.

Rapporter är enbart avsedda för utskrift. De består av sammansatt data i flera nivåer, s.k. "nästlade rapporter". Nästlade rapporter kännetecknas av att det alltid visas ett Closedvarningsmeddelande, att det kan det ta lång tid att hämta en rapport, då den beställs. Listor som används för att uppdatera data är i vissa fall inte avsedda för utskrift. Dessa listor kan innehålla kolumner som inte tas med vid utskrift av listan. Utskrifter av listor är anpassade för stående A4.

Varningsmeddelande innan nästlade rapporter beställs.

Concept Link IconSe även:

Sida av