Finvoice

Finvoice är ett sätt att skicka elektroniska fakturor mellan fakturamottagare och fakturaavsändare för att minska manuell hantering av fakturor. Finvoice fungerar både för inköpsfakturor och för försäljningsfakturor.

Finvoicefakturan skickas genom att en fil laddas upp till fakturaavsändarens Finvoiceoperatör, som sedan vidarebefordrar den till fakturamottagarens Finvoiceoperatör från vilken fakturamottagaren kan ladda ned fakturafilen.

Finvoice vid inköp

Om fakturamottagaren importerar en fakturafil som avser en inköpsorder, så matchas fakturan med fakturaunderlaget från inköpsordern. Om all information i fakturafilen stämmer överens med fakturaunderlaget kan fakturan bli färdigattesterad, definitivbokad och ligga klar för betalning utan manuell hantering.

Om fakturamottagaren importerar en fakturafil som avser en omkostnad, så finns inget fakturaunderlag i MONITOR som fakturan kan matchas med. I detta fall går det att välja att fakturan bara ska matchas med leverantören och låta fakturan gå till attest eller definitivbokning utan att manuellt skapa fakturaunderlag.

Finvoice vid försäljning

För försäljningsfakturor så skickas fakturan som vanligt, med enda skillnaden att den levereras till kunden som en fil istället för på papper eller som PDF via e-post.

Operatörens roll

En Finvoiceoperatör kan vara en bank eller en intermediator. En intermediator är ett företag som är specialiserat på att vara mellanhand för elektronisk information mellan andra företag. För att använda Finvoice krävs ni har ett avtal med er bank eller med en intermediator. Det finns en Finvoicestandard som operatörerna följer och detta innebär att MONITOR kan ta emot och skicka filer till vilken Finvoiceoperatör som helst så länge de följer standarden.

Se Finvoiceflödet för en översikt.

Förutsättningar:

Det finns stöd för att importera/exportera det finska fakturaformatet Finvoice version 2.0.1. Blackboxen kan även skapa fakturabilden på finska, svenska och engelska med det officiella Finvoice utseendet. För att importen/exporten ska fungera ska kopplingar skapas i rutinen EDI-kopplingar.

Konfigurering för Finvoice

Skapa en EDI-koppling

Systeminställningar för Finvoice

Företagsinformation

Uppdatering kunder

Uppdatering leverantörer