Användargrupper

En användargrupp är en samling användarkonton som har samma rättigheter. Ett användarkonto kan tillhöra flera olika användargrupper. Ett användarkonto kan tillhöra flera olika användargrupper och kommer då att få rättigheter från alla grupper, notera då att rättigheterna ärvs. Här kan du flytta konton från en grupp till en annan, lägga till och ta bort konton från olika grupper samt skapa egna användargrupper. Gruppernas behörigheter ställer du in på sidan Behörigheter. Det finns ett flertal standardgrupper som varken kan döpas om eller tas bort. Dessa standardgrupper är:

  • Alla
  • Besökare – Denna grupp används för att ställa in vad som ska vara gemensamt för användare som inte loggat in eller som saknar konto.
  • Inloggad – Denna grupp används för att ställa in vad som ska vara gemensamt för Företag, Privatpersoner och Återförsäljare. Alla inloggade användare tillhör denna grupp samt antingen Företag eller Privatpersoner.
  • Privatperson
  • Företagskund
  • Återförsäljare
  • Administratör

Läs mer om Prioritering av användargrupper.

Att skapa en ny användargrupp:

  1. Klicka på knappen Lägg till .
  2. Ange ett namn på användargruppen.
  3. Spara.
  4. Välj de kunder som ska kopplas till användargruppen genom att klicka på plustecknet vid raden. För valda kunder blir raden grönmarkerad. Överst finns en filterfunktion med fritextsökning som kan användas för att hitta de kunder som ska kopplas till gruppen. Filtren Göm kopplade användare och Göm ej kopplade användare går också att använda.
  5. Under Editera översättningar kan du översätta namnet på användargruppen.
  6. Spara.

Att editera en användargrupp:

  1. Klicka på knappen Editera .
  2. Editera de uppgifter du önskar enligt Att skapa användargrupp ovan. Tryck på minustecknet på kunder som ska tas bort från användargruppen.
  3. Spara.