Huvudrad

Huvudraden är utgångspunkten om du skapar ett nytt fakturaunderlag eller läser in ett befintligt.

Vissa av uppgifterna på huvudraden för fakturan är samma som på huvudraden i Registrera kundorder. Det som skiljer sig från den rutinen beskrivs nedan.

Ordernummer

Bara ordernummer för befintliga fakturaunderlag kan väljas. Delnummer (för delleveranser på ordern) anges med snedstreck plus delnummer efter ordernumret, t.ex. "100/1". Det läggs alltid till ett delnummer på order då nya underlag skapas med manuell angivelse av ordernummer. Alla fakturaunderlag har minst en leverans som visas som "/1" efter ordernumret. Har underlaget status 8 (godkänd för fakturering) eller 9 (utskriven) går det även att välja ordernummer utifrån det fakturanummer som skapades vid godkännandet av fakturan.

Fakturakund

Kund på fakturan väljer du här från kundregistret. När du öppnar rutinen är markören positionerad i detta fält. Har den valda kunden ett annat Kundnummer faktura visas en fråga där du kan välja att byta till det kundnumret på fakturan. Har kunden förfallna fakturor visas en varningssymbol bredvid fältet. I en tooltip över symbolen visas detta i klartext samt värdet av de förfallna fakturorna.

Komplettera order

Styr om tidigare fakturerade kundorder ska tilläggsfaktureras. I sådana fall markerar du rutan och i fältet Order väljer du det ordernummer som ska tilläggsfaktureras. När du sparar kommer fakturaunderlaget få detta ordernummer plus nytt delnummer, förutsatt att inte ordernumret angivits manuellt.

På själva kundordern kommer de rader som tilläggsfaktureras att läggas till.

EDI-ansluten

Om kunden på fakturan är ansluten till EDI står det Ja i detta fält, annars står det Nej. Förvalt värde hämtas från kunden. När kunden är ansluten till EDI kan du under knappen se vilka transaktionstyper och dess riktning som gäller för kunden.

Undanta från EDI

Om kunden är ansluten till EDI kan du här styra att den aktuella fakturan ska undantas från EDI-flödet.