Du är här: Försäljning > Kunder > Leveranssäkerhet > Allmänt om Leveranssäkerhet

Allmänt om Leveranssäkerhet

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad görs i denna rutin?

I denna rutin går det att ta fram en lista på hur de egna utleveranserna till kund har skötts, vad gäller leveranssäkerhet av sålda artiklar. En jämförelse görs mellan aktuell leveransperiod registrerad på orderrad i Registrera kundorder och verklig leveransperiod registrerad vid utleveransrapportering i Utleveransrapportering. En jämförelse kan även göras mellan ursprunglig leveransperiod och verklig leveransperiod.

Anm. Emballageartiklar omfattas inte av leveranssäkerhet.

Leveranssäkerhet

På fliken Beställning görs selekteringar och gruppering av kunder utifrån olika alternativ. Det går också att välja olika inställningar beroende på hur värderingen ska göras. Det går att göra listval med olika information för varje lista. Läs mer om olika listval i Utskriftsexempel.

Det går också att välja inställningar beroende på vilka typ av leveranser man vill visa av alla leveranser, endast förseningar eller endast för tidigare leveranser. Det går att välja vilka radtyper och artikeltyper som ska tas med i listan.

Vissa företag upprättar ett avtal med sina kunder där man förbinder sig en bestämd garanterad leveranstid. Denna leveranstid ska sedan alltid beaktas på kundorderrader då de registreras. Är t.ex. den garanterade leveranstiden 10 arbetsdagar, ska leveransperioden sättas max 10 arbetsdagar framåt i tiden från registreringsdatumet på inköpsordern från kunden då kundordern registreras. Denna leveransperiod kallas för Ursprunglig leveransperiod.

Går det av olika skäl inte att uppfylla den ursprungliga leveransperioden utan en annan period anges senare på orderbekräftelsen, då blir den leveransperioden Aktuell leveransperiod. Vid utleverans av kundorderrad registreras den verkliga utleveransperioden. Det går då här att se leveranssäkerheten genom att jämföra ursprunglig leveransperiod med den verkliga leveransperioden, eller jämföra aktuell leveransperiod med den verkliga leveransperioden.

Med olika kalenderval går det att beakta om helg- och andra lediga dagar ska räknas med eller ej i differenser mellan ursprunglig, aktuell och verklig leveransperiod.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

I Leveranssäkerhet finns det inga uppdateringsmöjligheter, eftersom uppgifterna hämtas från statistik på utleveranser.

Vilka grafiska möjligheter finns det?

Listtypen Enbart summa går även att presentera grafisk.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av