Du är här: Försäljning > Kunder > Uppdatering kunder > Spärra/meddela

Spärra/meddela

Här går det antingen att spärra eller att sätta ett meddelande på kunden.

Läs mer om att spärra och sätta meddelande på kunder i kapitlet Spärra/Meddela i Tillämpningar.

Spärra

När Spärra väljs visas fönstret Spärra kund för... där det går att välja för vad kunden ska vara spärrad. Detta fönster går att ta upp igen på knappen till höger om fältet För vad. Är flera val gjorda i det fönstret står det sedan Flera... i fältet.

De händelser som det finns möjlighet att spärra en kund för är:

Varje händelse Spärra för Registrering och Rapportering påverkar ett antal rutiner, se mer om det under Spärr på kund i kapitlet Spärra/Meddela i Tillämpningar.

Längre ned visas fält med datum och vem som spärrat en kund. Även knappen Orsak med möjlighet till att ange en orsak varför en kund är spärrad visas. Knappen Orsak har motsvarande funktionalitet som knappen Kommentar där den förekommer. Se mer i avsnittet Lägga in kommentarer eller instruktioner i kapitlet Generellt i Startboken.

Om en spärr hävs visas rubriken Spärr upphävd samt datum och vem som hävt spärren.

Över dessa fält går det via höger musknapp ta upp Informationsmenyn och välja Öppna spärrlogg då visas en logg på alla spärrar och hävning av spärrar som gjorts på en kund.

Meddela

När Meddela väljs visas fönstret Meddelande där det går att välja vid vilka händelser kunden ska skapa ett meddelande. Detta fönster går att ta upp igen på knappen till höger om fältet För vad. Är flera val gjorda i det fönstret står det sedan Flera... i fältet.

De händelser som det finns möjlighet att skapa meddelande för är:

Varje händelse Meddela för Registrering och Rapportering påverkar ett antal rutiner, se mer om det under Meddelande på kund i kapitlet Spärra/Meddela i Tillämpningar.

Längre ned visas fält med datum och vem som angett meddelade på en kund. Även knappen Meddel. med möjlighet till att ange/koppla ett meddelande för en kund visas. Knappen Meddel. har motsvarande funktionalitet som knappen Kommentar där den förekommer. Se mer i avsnittet Lägga in kommentarer eller instruktioner i kapitlet Generellt i Startboken.

Sida av