Du är här: Försäljning > Servicehantering > Översikt

Översikt

Under Servicehantering i Försäljning finns alla rutiner som berör all servicehantering, från bokning av service till planering av resurser och serviceorderhantering. Servicehantering är är en tilläggsfunktion i MONITOR.

Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner under Servicehantering i Försäljning.

Registrera serviceorder

En serviceorder är en egen ordertyp som påminner om kundorder. Serviceorder registreras innan service utförs och är alltid kopplad till en viss kund, normalt sett även kopplad till ett serienummer på en produkt vi tidigare har levererat.

Utskrift serviceorder

Här kan serviceofferter och serviceorder skapade i rutinen Registrera serviceorder skrivas ut, alternativt skickas med e-post.

Orderförteckning - Service

I den här rutinen kan listor över serviceorderregistret tas fram.

Resursplanering

I den här rutinen planeras de resurser som behövs för att utföra service.

Ankomstrapportera serviceorder

I den här rutinen kan serviceordern ankomstrapporteras. Det tillämpas endast i de fall som serviceplats är "Hos oss".

Plocklista serviceorder

I den här rutinen går det att skriva ut en plocklista för material som behövs till en serviceorder.

Avrapportera serviceorder

I den här rutinen kan serviceordern färdigrapporteras. Rutinen används om man inte använder den mobila avrapporteringsfunktionen.

Utskrift servicerapport

I den här rutinen kan servicerapporter skrivas ut när färdigrapportering av serviceorder är gjord.

Aktivitetslista serviceorder

I den här rutinen går det att skriva ut alla serviceorderaktiviteter som är planerade, samt statistik över avslutade serviceaktiviteter.

Attestera / Frisläpp fakturaunderlag

I den här rutinen måste fakturaunderlag attesteras innan faktura kan skrivas ut i rutinen Utskrift fakturor.

Registrera serviceplan

Den här rutinen används för att lägga in framtida planerade servicearbeten som inte är av karaktären fel. Det kan t.ex. vara årlig service. Dessa är inte skarpa serviceorder, utan kan liknas vid prognoser med skillnaden att de är inplanerade och kommunicerade med kund.

Lista serviceplaner

Denna rutin listar registrerade serviceplaner och det går att frisläppa serviceplaner till order.

Registrera grunddata service

Här registreras grunddata såsom Aktiviteter, Servicetekniker, Kostnader, servicetyper samt förvalda värden för servicehanteringen.

Sida av