Öppna Navigation
Status
Följande status finns för serviceorder:
- 0 Offert - Denna status kan sättas förvalt när en order registreras och används om ett kostnadsförslag ska skickas. Notera att detta inte är en skarp order. Blanketten serviceoffert kan skrivas ut. Fliken Offert aktiveras när denna status eller status 8 är vald.
- 1 Registrerad - Denna status kan sättas förvalt när en order registreras, alternativt när en offert blir en order.
- 2 Utskriven - Denna status får en order när ordererkännandet är utskrivet/skickat.
- 5 Utdelad - Denna status får en order när den är utskriven och servicetekniker är vald, men status 5 kan också sättas manuellt om servicetekniker är vald (alltså om utskrift ännu inte gjorts). Det är från status 5 och högre som servicetekniker kan se order i sin körlista.
- 6 Ankommit - Denna status får en order när den ankomstrapporterats. Gäller endast order med serviceplats Hos oss.
- 7 Pågående - Denna status får en order när en servicetekniker startat den i MONITOR Mobile, men status 7 kan också sättas manuellt på en order.
- 8 Avslutad offert - Denna status kan användas då offerter i status 0 inte går vidare till skarp order. Notera att detta inte är en skarp order. Blanketten Serviceoffert kan skrivas ut.
- 9 Utförd - Denna status får en order när den är rapporterad som utförd/klar.
På en ny serviceorder kan status förvalt vara 0 eller 1. Det styrs med systeminställningen Förvald status på ny serviceorder, under Serviceorder på fliken Försäljning i Systeminställningar.
Öppna Navigation