En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.
Vad skrivs ut i denna rutin?
Från fliken Beställning i Intrastat införsel skrivs den Intrastatrapport ut som ska lämnas in till Statistiska centralbyrån (SCB) då handel med varor sker mot leverantörer i EU-land.
Intrastatrapporten redovisas en gång per kalendermånad och inlämnas till SCB senast den 10:e i månaden därpå.
De uppgifter som kommer med på rapporten baseras på inköpsstatistik i Leverantörsfakturalogg.
Här går också att ta fram en Kontrollrapport som visar om artiklar saknar statistisk varukod, saknar vikt, konterats mot konto som ej avser handel med EU-land m.m.
Se vidare ett utskriftsexempel på Intrastatrapporten.
Förutsättningar för Intrastat införsel
För att kunna få ut uppgifter för införsel på Intrastatrapporten måste statistiska varukoder enligt den Kombinerade Nomenklaturen (KN) finnas registrerade på alla artiklar som ska importeras från EU-land. Denna kod läggs in under fliken EU info i fliken Försäljning i Uppdatering artiklar - Lager eller Uppdatering artiklar - Försäljning. Koderna kan även anges på fliken Inköp i rutinen Uppdatering artiklar - Inköp. De statistiska varukoder som gäller för alla berörda artiklar måste först registreras i rutinen Statistisk varukod i Systemvård.
Landskoder ex. DK för Danmark läggs in på leverantörer under fliken Adresser/Villkor i rutin Uppdatering leverantörer.
Ytterligare information om regler för och tillämpning av Intrastatrapportering finns i Intrastat handboken från SCB och samtliga statistiska varukoder finns även att tillgå från SCB, bl.a. på adressen www.scb.se på Internet.
Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?
I listan Intrastat införsel är det möjligt att manuellt fylla i nya uppgifter och även ändra på befintliga uppgifter kring införseln. Det är också möjligt att lägga till en ny sida till rapporten. Detta görs i Fönstermenyn, under Redigera- Infoga ny sida.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.