Du är här: Inköp > Order > Översikt

Översikt

Under Order i Inköp finns rutiner med anknytning till inköpsorder och inköpsorderhanteringen.

Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Order i Inköp.

Registrera inköpsorder

Här registreras alla inköpsorder. När en inköpsorder är registrerad kan bevakning och senare inleverans ske på ordern, samt statistik uppdateras.

Utskrift inköpsorder

Här görs utskrifter av inköpsorder. De dokument som kan skrivas ut är inköpsorder, följesedel och inköpsorderbekräftelse.

Orderförteckning - Inköp

Här görs utskrifter av listor på inköpsorder från inköpsorderregistret.

Ej attesterade order

Här går det att ta fram en lista på inköpsorder med Status 0 (Ej attesterade). Som ej attesterade inköpsorder räknas de order som spärrats p.g.a. överskridna beloppsgränser. En ej attesterad inköpsorder går inte att skriva ut.

Flödesanalys - Inköp

Flödesanalysen är ett verktyg för att analysera befintliga order, för att se att hela flödet, från inköp via tillverkning till utleverans, går i takt med varandra.

Orderledtid - Inköp

Orderledtid är ett verktyg för att mäta inköpsorderns ledtider i olika stadier, t.ex. hur lång tid som går innan orderbekräftelse erhålls, om beställningen sker för sent i förhållande till artikelns inlagda ledtid eller om leverantören klarar av att leverera i tid i förhållande till artikelns inlagda ledtid.

Utskrift betalningsplan

I Utskrift betalningsplan går det att ta fram listor på ett sammanställt sätt över betalningsplaner som finns registrerade på inköpsorder. Det går att se och stämma av vad som är kopplat mot leverantörsfakturor och vad som är kvar att fakturakoppla.

Registrera ramorder - Inköp

Rutinen används för att registrera ramorder till leverantörer. Med en ramorder menas att man utifrån ett avtalat antal och pris på en artikel under en viss tidsperiod avropar en bestämd kvantitet till ett avtalat pris. När en ramorder är registrerad och skickad kan inköpsorder till denna ramorder registreras, bevakning och senare inleverans ske samt statistik uppdateras.

Aktivitetslista inköpsorder

Här går det att skriva ut alla inköpsorderaktiviteter som är planerade, samt statistik över avslutade inköpsorderaktiviteter. Samtliga aktiviteter för alla inköpsorder kan skrivas ut oavsett status på aktivitet och ansvarig användare.

Utskrift leveransplan

Här görs utskrift av flera inköpsorder per artikel eller leverantör, som blir sammanställda på en blankett.

Utskrift leveransplan / EDI

(Tilläggsfunktion) Här exporteras leveransplaner ut med planerade leveransdatum och kvantiteter för inköpsorderförslag och skarpa inköpsorder. Leveransplaner skrivs ut per leverantör.

Ordersvar / EDI-import

(Tilläggsfunktion) Denna rutin används för att registrera orderbekräftelser (ordersvar) från leverantörer. Registrering kan göras för ordersvar som kommit från leverantörer via post och fax eller som EDI-meddelande via en EDI-import.

Order / EDI-import

(Tilläggsfunktion) Denna rutin används för att importera inköpsorder som kommit från leverantör via EDI-meddelande. Tillämpas i huvudsak då leverantörer bevakar vårt lagersaldo och själv lägger våra inköpsorder via en extranet-lösning.

Avisering / EDI-import

(Tilläggsfunktion) Denna rutin används för att importera och validera DESADV aviseringar som kommit från leverantör via EDI-meddelande.

Påminnelse orderbekräftelse

Här går det att skriva ut påminnelser för de orderbekräftelser som inte inkommit i retur från leverantörer inom viss tid.

Påminnelse leverans

Här går det att skriva ut påminnelser för de inköpsorderrader som inte hemkommit från leverantör och inlevererats inom angiven leveranstid.

Utskrift ändrad inköpsorder

Här går det att göra en återutskrift av inköpsorder där ny rad tillkommit eller där antal eller leveranstid har ändrats på befintlig orderrad. Ändringar på orderrader registreras i rutinen Registrera inköpsorder.

Sida av