Varför denna rutin?
I fönstret EDI Kopplingar skapas kopplingar (sökvägar) till kataloger på disk där EDI export- och importfiler ska lagras. För att konfigurera EDI-kopplingar är det ett antal val som ska göras. Varje koppling beskriver nämligen om det är ett in- eller utgående meddelande, vilket meddelandeformat det är, sökväg och filnamn, benämning, om lagringen av fil ska ske med automatik, samt hur många versioner bakkopior som maximalt ska skapas alltefter filen lagras på nytt. Varje koppling identifieras längst till vänster med ett radnummer.
Här går det även att lägga upp kund- och leverantörsspecifika kopplingar. Detta specifieras genom att radnumret på den raden här anges per kund i rutin Uppdatering kunder på parametern Kundspecifik EDI koppling för INVOIC. Per leverantör anges radnumret i rutin Uppdatering leverantörer på parametern Lev.specifik EDI koppling för Orders. Dessa parameterar finns på kund och leverantör under knappen Extra information, under fliken Information. För varje kund och leverantör går det alltså att ha unikt filnamn och/eller sökväg för filerna.
Att lägga upp EDI kopplingar, vilket format som ska väljas, etc. innebär i regel en frågeställning som ska göras i samråd med en utbildare/konsult ifrån MONITOR ERP System AB.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.