Under Skrivare / Användare i Systemvård finns alla rutiner samlade för registrering av skrivare, rättigheter till rutiner, registrering av användare samt uppdatering av menytexter.
I ett enanvändarsystem behövs endast skrivare registreras i dessa rutiner. I ett fleranvändarsystem är turordningen skrivare, rättigheter, användare. Den sista menypunkten behöver endast användas om egna benämningar på rutiner önskas.
Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Skrivare / Användare i Systemvård.
Här läggs skrivare upp i MONITOR. En skrivare här kopplas till en installerad skrivare i Windows. Ett syfte med att skapa skrivare är att det går att registrera förvalda skrivare för varje typ av varje utskrift. T.ex. fakturautskrift ska förvalt skrivas ut på en viss laserskrivare och en vanlig lista ska förvalt skrivas ut på en annan skrivare. Dessa förval kopplas sedan på användarnivå. Ett annat syfte med MONITOR skrivare gäller speciella utskrifter, som t.ex. etiketter och speditionsdokument på Zebra-skrivare. Då måste Zebra-skrivare läggas upp här och sedan väljas som förvalda skrivare för dessa utskrifter i rutin Användare, på de användare som ska göra sådana utskrifter.
Här skapas grupper av användare. För varje grupp anges rättigheter. Rättigheter kan anges på hel modul, hel undermodul eller bara enstaka rutiner. Moduler, undermoduler och rutiner kan döljas eller gråmarkeras (ej tillgängliga). En användare kan ingå i flera rättighetsgrupper, detta registreras i denna rutin.
Här finns möjlighet att ta fram en lista över vilka rättigheter i systemet som de olika användarna och grupperna har. Nu kan en användare vara med i flera rättighetsgrupper, de olika rättigheterna adderas då för den aktuelle användaren.
Här skapas en lista med användare. Varje användare kopplas till en grupp samt en skrivare för olika typer av utskrifter. Från början finns enbart systemanvändare ADMIN upplagd. Denne användare har fullständiga rättigheter.
I denna rutin går det att skriva ut en lista på vilka användare som finns och till vilka grupper de hör.
Behörighet granskning per leverantör
Denna rutin används för att styra vilka användare som ska kunna se fakturor inscannade med MONITOR Elektronisk fakturahantering (EFH) som är en tilläggsfunktion.
Här går det att välja vilka typer av loggningar som ska vara aktiverade eller ej. Loggning sker sedan i systemet för dessa typer av poster, t.ex. vid ändring och borttag.
Här går att göra utskrifter på vilka ändringar som är loggade på artiklar, kunder, tillverkningsorder, fakturaunderlag m.m.
Här skapas och konfigureras de startsidor som kan visas för användarna i programfönstret. En startsida visas då programfönstret är tomt eller när alla öppnade rutinfönster är minimerade. En startsida innehåller olika komponenter som visar information från systemet, t.ex. orderingång, leveranssäkerhet mot kund, osv. Informationen kan visas i form av grafer, mätare och listor.
Här går det att förändra menytexter och knapptexter i MONITOR. Rutinen används bara i de fall egna benämningar på dessa önskas.
Här går det att i en tabell se och koppla ned anslutningar som skapats av inloggade användare till företagsdatabaser i systemet. Syftet är att systemadministratörer på ett enkelt sätt kunna koppla ned användare som glömt att stänga av sin MONITOR-klient vid systemunderhåll, uppdateringar, osv.
Här går det att utföra olika underhåll i MONITORs databas. Underhållet görs med hjälp av SQL-skript som hämtas in som en fil i fönstret och körs. Filen tas fram av Support på Monitor ERP System AB för det specifika fallet/systemet och kan erhållas t.ex. via e-post eller FTP av Support på Monitor ERP System AB.
Här går det att uppdatera annoteringsstämplar som används i MONITOR Elektronisk fakturahantering (EFH) som är en tilläggsfunktion.
I denna rutin är det möjligt att administrera förvalda värden i beställningsbilder, egenskaps- och filterprofiler som objekt. Rutinen ger en bra överblick över alla dessa lagrade värden och profiler.