I vissa lägen kan det vara bra att skicka iväg fakturan till någon person via e-post. Det kan t.ex. vara någon person på företaget eller någon extern mottagare, t.ex. leverantören som skickat fakturan. Du kommer åt e-postfunktionen från samtliga rutiner där bild på fakturan visas på skärmen, t.ex. då du attesterar fakturor eller söker i listor.
För att skicka en faktura via e-post, se till att fakturan som ska skickas visas på skärmen. Klicka sedan på knappen Skicka via e-post i verktygsfältet.
Det öppnas då ett fönster på skärmen enligt nedan:
Fönstret Välj mottagare.
E-postmottagare kan hämtas antingen från leverantörsregister eller från företagets egna användarregister. Detta anges längst upp via rullgardinen Hämta adress från. I listan nedanför visas vilka e-postadresser som är registrerade på leverantören eller i användarregistret. Det går att markera en eller flera mottagare att skicka fakturan till. Om leverantören saknar e-postmottagare är listan blank, då går det att klicka på knappen OK och ange e-postadressen manuellt i e-postprogrammet.
Då man trycker OK öppnas e-postprogrammet och bilden bifogas i e-postmeddelandet.