Du är här: Tillämpningar i MONITOR > EDI > Schemalägga körning av MEDI med Schemalagda aktiviteter

Schemalägga körning av MEDI med Schemalagda aktiviteter

Du kan även schemalägga tidpunkter då MEDI ska köras om det passar bättre. Vid automatkörning skapas t.ex. alltid en ny exportfil, som då enbart innehåller den information som lagrats till EDI Data vid det tillfället och för det formatet. T.ex. för varje godkännande av en EDI faktura körs MEDI och en ny exportfil skapas med bara den fakturan.

Vid schemaläggning har du möjlighet att bygga på informationen som lagras till EDI Data för samma format, t.ex. flera fakturor till samma kund, som sedan MEDI exporterar till samma exportfil.

Det finns en ikon i Kontrollpanelen i Windows som heter Schemalagda aktiviteter. Där kan du lägga upp aktiviteter för olika program som ska köras vid olika tidpunkter, t.ex. för MEDI.

Schemalagda aktiviteter i Kontrollpanelen.

Det finns en guide i Schemalagda aktiviteter som heter Lägg till schemalagd aktivitet och som används för att skapa aktiviteter. Du gör så här för att lägga till en aktivitet för MEDI:

  1. När du startat guiden måste du i andra dialogrutan välja knappen Bläddra... för att leta upp mappen Monwin\Tools där programmet MEDI ligger.
  2. Ange sedan ett namn på aktiviteten (förvalt "medi") och välj ett intervall för när aktiviteten ska köras. Det finns olika alternativ, om körning ska ske per dag, per vecka, per månad, etc.
  3. Välj önskad starttid och startdatum när aktiviteten ska köras. Det finns ytterligare val för intervall som beror på det val som gjordes i föregående dialogruta.
  4. Välj sedan en användare i domänen och ange lösenord för att köra aktiviteten. Användaren ska vara en användare i MONITOR som har rättighet att köra MEDI och som har rättighet i filsystemet att skapa och ta bort import- och exportfilerna på servern, i de mappar som är angivna i EDI-kopplingar.
  5. I sista dialogrutan ska du kryssa i Öppna avancerade egenskaper för aktiviteten när du klickar på Slutför. I den dialogruta som då kommer upp ska du ändra i fältet Starta i så det blir Monwin och inte Monwin\tools som annars är förvalt (se bild). Anledningen är att MEDI måste starta i Monwin så att programmet kan hitta filen mconnect.dll för att kunna ansluta till databasen.



    Alternativt kan du även ändra Starta i vid punkt 5 i efterhand, genom att då högerklicka på den nya aktiviteten i Schemalagda aktiviteter och välja Egenskaper.

I bildexemplet ovan heter datorn Server, där MONITOR är installerad, men kan givetvis heta något annat.

Sida av