I MONITOR finns ett inbyggt stöd för utbetalningar till utländska leverantörer med hjälp av elektronisk överföring till bank eller post. För att kunna skicka utlandsbetalningar elektroniskt krävs dock först att ditt företag har ett sådant avtal med din bank/post. Om du ska skicka utlandsbetalningar till bank är det viktigt att avtalet gäller överföring via Bankgirocentralen (BGC) och inte direkt till din bank. Se figur.
Bild på betalningsväg.
För att adressera betalningarna till leverantörens bank används i normalfallet bankernas SWIFT-system. De banker som är anslutna till detta nät har tilldelats en unik SWIFT-adress. Används denna SWIFT-adress, ökar snabbheten och säkerheten för betalningen. Betalning kan även adresseras med banknamnet i klartext eller skickas med check direkt till leverantören. Anges banknamnet i klartext kommer dock betalningen fördröjas och kan även orsaka högre kostnader i utlandet.
Betalningar exporteras från MONITOR i form av en betalfil som sedan överförs via externt kommunikationsprogram eller via internetbanken. Överföringen sker elektroniskt via internetbanken eller via internetbaserat kommunikationsprogram, typ BGCOM direkt till Bankgirocentralen (BGC) eller PlusGirot (PG). I princip fungerar betalningarna som inhemska leverantörsbetalningar.
Tyvärr finns ingen gemensam standard mellan bankerna avseende formatet på de betalfiler som skickas till bankerna. I MONITOR finns därför ett inbyggt stöd för att hantera betalningar till någon av följande banker samt PlusGirot:
0 = PlusGirot
1 = SE-Banken
2 = Nordea
3 = Swedbank
4 = Handelsbanken
5 = Östgöta Enskilda Bank
6 = Swedbank i Lettland (anpassning)
7 = Nordea i Finland (anpassning)
8 = Nordea i Danmark (anpassning)
9 = Litauen (anpassning)
10 = Samlink i Finland (anpassning)
Innan du kan börja skicka utlandsbetalningar krävs att vissa inställningar och grunddata på leverantörerna är inlagda i systemet. Detta och tillvägagångssätt vid betalning beskrivs i följande kapitel: