Du är här: Tillämpningar i MONITOR > SEPA > Inställningar i Uppdatering leverantörer

Inställningar i Uppdatering leverantörer

I rutin Uppdatering leverantörer är det viktigt att ange rätt uppgifter för att alla betalningar ska ske korrekt. På fliken Adresser/Villkor väljer du betalningssättet FB under sektionen Utbetalningar. Detta ska anges oavsett om leverantören finns inom eller utanför landet. Kom ihåg att ange Nordea Finland som utlandsbetalningsformat i Systeminställningar först!

Notera att utlandsbetalningar med SEPA också har betalningssättet FB.

Betalningssätt FB.

I fönstret Utlandsbetalning som nås med knappen Utl.bet, är det viktigt att du fyller i följande fält korrekt. I fältet Bankkonto anger du leverantörens IBAN-nummer.

Obs! Kontonumret ska skrivas utan mellanslag.

Betalsätt/betalningsform

Avgiftskoder

Bankkontotyp

I detta fält väljer du leverantörens bankkontotyp av; IBAN, UPIC, BBAN eller Övrigt. Validering sker mellan bankkontotyp och bankkontonummer för att säkerställa att bankkontonumret är rätt ifyllt.

SWIFT/BIC

I fältet SWIFT/BIC anger du leverantörens SWIFT/BIC-nummer. Du måste ange uppgifter om leverantörens bank, banknamn, bankadress, bankort samt bankens landskod.

Landskod (ISO)

Du måste även ange leverantörens landskod i fälten Landskod (ISO). I övrigt behöver inga fler uppgifter anges i detta fönster.

Samsortering

Ange om fakturor till samma leverantör med samma betaldatum ska samsorteras till en betalning.

Notera att om betalningarna slås ihop finns risk för att vissa banker inte hanterar betalningen som en referensbetalning. (Gäller SEPA betalningar i Finland.)

Utlandsbetalning.

Tänk på att det går att korrigera vissa uppgifter på leverantörerna via rutin Utskrift leverantörer. I listtypen Parametrar går det att korrigera Betalningssätt och i listtypen Utlandsbetalningar går det att korrigera Bankkonto, SWIFT/BIC och Landskod. (Detta uppdateringssätt fungerar dock enbart när dessa uppgifter finns angivna på leverantören sedan tidigare)

Sida av