Du är här: Tillämpningar i MONITOR > Sälj- och Inköpsstöd > Fliken Säljstöd i Uppdatering kunder

Fliken Säljstöd i Uppdatering kunder

Fliken Säljstöd i rutin Uppdatering kunder används bl.a. för att sätta olika kundstatus, registrera aktiviteter samt att skriva noteringar om olika händelser som rör kunden.

Vid rubriken Kundstatus, finns möjlighet att sätta olika status på kunden/kontakten via olika kundstatuskoder beroende på vilken typ av kontakt kunden är, t.ex. 1=Skarp kund (som orderhanteras), en mässkontakt, eller liknande.
Endast kunder med status 1, dvs. skarp kund är möjlig att orderhantera. Sätts kundstatus >1 visas texten Kundkod i rött.

Kundstatus finns som selekteringsbegrepp i rutinerna: Aktivitetslista kund, Rapportera aktivitet kund, Utskrift kunder, Etikettutskrift kunder och Offertförteckning.

Kundstatus.

Under rubrik Aktiviteter, finns möjlighet att registrera och rapportera olika typer av aktiviteter som rör en kund/kontakt. Aktiviteter kan till exempel vara, att ringa en kund, att besöka en kund eller liknande. Om en aktivitet förbises, kan systemet ge en påminnelse. Med rullgardinsmenyn till vänster om knappen Infoga mall går det att välja vilken aktivitetsmall som ska användas. Med knappen infogas den valda mallen. Aktivitetsmallar skapas i rutin Aktiviteter i Systemvård.

Det finns också möjlighet att skapa en integration av kundaktiviteter mot företagets befintliga kalendersystem (Microsoft Outlook och Lotus Notes). Vilket kalendersystem som används, Outlook eller Notes, väljs i Systeminställningar.

Genom att kryssa i rutan för Visa avslutade, kan man välja att visa även de aktiviteter som har status Avslutad.

Aktiviteter på kund.

E-postkonversation med kunden kan loggas och sparas i tabellen Loggning av e-post, så att all korrespondens sparas på ett ställe. (Fungerar med e-postprogrammet Microsoft Outlook.)

För att minnas vad man sagt till en kund, vad man gjort, m.m. kan man göra noteringar om det under rubriken Loggning av aktiviteter/kontakter. Fältet fungerar som en ordbehandlare med möjlighet att skriva text i olika typsnitt, storlekar, färger, m.m. En finess som finns är att det går att skapa hypertextlänkar till webbsidor, e-postmeddelanden och filer.

Loggning av aktiviteter/kontakter.

Läs mer i hjälpen för fliken Säljstöd i rutin Uppdatering kunder i Försäljning.

Sida av