Du är här: Tillämpningar i MONITOR > Sälj- och Inköpsstöd > Allmänt om Sälj- och Inköpsstöd

Allmänt om Sälj-och Inköpsstöd

Kapitlet Sälj- och Inköpsstöd beskriver vad sälj- och inköpsstöd är och några tillämpningar av denna funktion i MONITOR. Här beskrivs också de olika grundinställningar som behöver göras i systemet innan det går att ta sälj- och inköpsstödsfunktioner i bruk.

Alla som har kontakt med kunder och leverantörer måste hålla reda på en stor mängd information.

Varför behövs en säljstödsfunktion i MONITOR?

Tanken om en god kunddialog och säljstöd grundar sig i ett begrepp som ofta kallas Customer Relationship Management (CRM), något som blivit ett allt vanligare begrepp i olika sammanhang.

Till sin hjälp och för att lagra informationen på ett ställe, kan företaget använda sig av ett så kallat CRM-system /säljstöd vilket ger en komplett översyn av företagets affärskontakter och kunder. CRM är dock inte enbart ett säljstöd utan också en strategi och ett tänkande som för att bli riktigt effektivt genomsyrar hela organisationen.

När kraven från kunderna ökar blir det svårare för företagen att internt hantera och förvalta alla kontakter. God kundvård och effektivt säljstöd kräver att du har tillgång till ett lättarbetat och överskådligt informationssystem.

MONITORs Säljstödsfunktion grundar sig i ett kundregister med utökad säljstödsfunktionalitet såsom planerade aktiviteter och uppgifter om alla affärshändelser där varje kontakt varit engagerad. Men för att involvera och ge en samlad bild över hela verksamheten, används flera andra funktioner i MONITOR såsom t.ex.:

Genom en samverkan av flera säljstödsfunktioner i MONITOR, kan vi skapa förutsättningar för en bättre kontroll och översikt över hela verksamheten, vilket i sin tur skapar förutsättningar för långsiktiga och framgångsrika kundrelationer.

I Tillämpning av säljstöd beskrivs några möjliga scenarion och hur vissa säljstödsfunktioner kan användas.

Innan du tar MONITORs säljstödsfunktioner i bruk bör ett antal grundinställningar göras i olika rutiner. Dessa inställningar beskrivs i Grundinställningar för sälj- och inköpsstöd.

Varför behövs en inköpsstödsfunktion i MONITOR?

Till sin hjälp och för att lagra informationen på ett ställe, kan företaget använda sig av ett så kallat inköpsstödssystem vilket ger en komplett översyn av företagets affärskontakter och leverantörer.

MONITORs Inköpsstödsfunktion grundar sig i ett leverantörsregister med utökad inköpsstödsfunktionalitet såsom planerade aktiviteter och uppgifter om alla affärshändelser där varje kontakt varit engagerad. Men för att involvera och ge en samlad bild över hela verksamheten, används flera andra funktioner i MONITOR såsom t.ex.:

Genom en samverkan av flera inköpsstödsfunktioner i MONITOR, kan vi skapa förutsättningar för en bättre kontroll och översikt över hela verksamheten, vilket i sin tur skapar förutsättningar för långsiktiga och framgångsrika leverantörsrelationer.

I Tillämpning av inköpsstöd beskrivs några möjliga scenarion och hur vissa inköpsstödsfunktioner kan användas.

Innan du tar MONITORs inköpsstödsfunktioner i bruk bör ett antal grundinställningar göras i olika rutiner. Dessa inställningar beskrivs i Grundinställningar för sälj- och inköpsstöd.

Sida av