Du är här: Tillämpningar i MONITOR > Sälj- och Inköpsstöd > Tillämpning av Säljstöd

Tillämpningar av Säljstöd

MONITORs säljstödsfunktion grundar sig i ett kontakt/kundregister med funktioner som t.ex. kundstatus, aktivitetsplanering, påminnelsefunktion och textlogg för att dokumentera alla affärshändelser. Detta kontaktregister bör sedan kombineras med andra funktionaliteter i MONITOR för att involvera och ge en samlad bild över hela verksamheten.

Kundstatus på olika typer av affärskontakter

Är den nya affärskontakten en potentiell kund eller har vi redan fått en beställning, och därmed bedöms som en skarp kund? Är det en mässkontakt eller liknande? Genom att sätta olika kundstatus på dina affärskontakter, kan du enkelt selektera och fokusera ditt arbete på rätt typ av kontakt.

Du uppdaterar kundstatus under fliken Säljstöd i rutin Uppdatering kunder alternativt i rutin Kundfråga.

Planera aktiviteter samt påminnelsefunktion

Du är eller kommer antagligen att bli överhopad med sådant som måste göras respektive borde ha blivit gjort. Genom att registrera alla planerade aktiviteter på kunder/kontakter i MONITOR, får du en god överblick över dina åtaganden för respektive kund. Om någon planerad aktivitet skulle förbises, kan man välja att få påminnelse i systemet.

Alla planerade kundaktiviteter i MONITOR kan enkelt synkroniseras med ett externt kalendersystem (Microsoft Outlook / Lotus Notes).

Du kan ta fram en lista och skriva ut kundaktiviteter via rutin Aktivitetslista kund.

I rutin Rapportera aktivitet kund, kan du selektera och skriva ut, samt rapportera kundaktiviteter i listform.

Vad var det vi bestämde?

Har du full kontroll över vad du har sagt till dina kunder? I MONITOR kan du enkelt notera och se all konversation och händelser du har haft med dina affärskontakter. Det kan gälla alla typer av affärshändelser, telefonsamtal, besök, möten, brev, e-post, order, serviceorder osv. Du kan enkelt signera alla noteringar med datum och namn.

I rutin Fritextsökning försäljning, kan du enkelt söka bland alla noteringar.

Export/Import av offerter och kundorder

Som en utökning av säljstödsfunktionen i MONITOR, kan man från en lokal kopia av MONITOR skapa och sedan exportera underlag för offerter, kundorder och fakturor. Detta innebär att t.ex. en säljare kan registrera en kundorder i sitt lokala MONITOR i samband med ett kundbesök och sedan exportera denna via ett e-postmeddelande till kontoret för import i MONITOR på företaget.

Export/import-funktionen beskrivs utförligare i avsnittet Export/Import av order.

Om personal är borta

I MONITOR finns all information samlad på ett ställe. Därför står och faller inte arbetet med att alla personer är på plats. Det är väldigt enkelt för er att gå in och titta på varandras aktiviteter vid exempelvis sjukfrånvaro. Viktig information försvinner således inte om någon på företaget slutar, samt att det är lätt för nyanställda att ta över kunder efter sina föregångare. Naturligtvis kan man styra tillgången till information i systemet beroende på behörighet.

Sida av