Du är här: Tillverkning > Operationslego > Inleveransrapportering op.lego > Allmänt om Inleveransrapportering op.lego

Allmänt om Inleveransrapportering op.lego

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

I denna rutin går det att inleveransrapportera/avrapportera legooperationer i listform. Selektering kan bl.a. göras på inköpsordernummer.

Vid spara rapporteras operationerna och eventuellt kopplat material dras (om det inte dragits vid avsändning). Om legooperationen är sista operation så rapporteras lageringång.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Beroende på vilka systemparametrar som är aktiverade går det att uppdatera lite olika uppgifter i denna rutin.

Om systemparametern Skapa underlag för leverantörsfaktura vid avrapportering op.lego inte är aktiverad, under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar, kan total styckkostnad och total ställkostnad editeras. Styckkostnaden som föreslås är planerad styckkostnad för avrapporterat antal. Ställkostnaden föreslås som hela planerade ställkostnaden i det fall ingen ställkostnad är rapporterad tidigare på operationen. Finns ställkostnad rapporterad tidigare så föreslås ställkostnaden för aktuell rapportering till 0. Fältet går dock fortfarande att editera.

Denna hantering gäller även i det fall systemparametern ovan är aktiverad, om produktionsgruppen är satt att undantas från detta.

Är systemparametern aktiverad och produktionsgruppen inte är undantagen, då går det inte att editera styck- och ställkostnaden i denna rutin. Då skapas istället fakturaunderlag baserat på planerad kostnad för rapporterat antal. Det går att ange kasserat antal och kassationskod, dessutom är det möjligt att makulera rest. Godsplats eller lagerplats går att rapportera om det är sista operation.

Följesedelsnummer går också att ange om systemparametern Ange följesedelsnummer vid inleverans op.lego är aktiverad, under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar.

Kontroller vid inleveransrapportering op.lego

I rutinen sker en kontroll av rapporterat antal. Ett meddelande visas om inlevererat antal är större än avsänt antal.

Det går även att skapa leverantörsavvikelse från rutinen i det fall kasserat antal rapporteras. Denna möjlighet aktiveras via systemparametern Registrera avvikelse från Inleveransrapp. op.lego, under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar.

Om meddelande på artikel (rapportering i-order) finns angiven på artikeln visas meddelandet vid inleveransrapporteringen i denna rutin.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Det finns inga grafiska presentationer i denna lista.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av