Gränssnitt
Gränssnittet i webbklienten till Monitor ERP är anpassat för mobiler och pekplattor. Det innebär att meny och knappar är större och lättare att trycka på med fingrar. Gränssnittet har också en responsiv design som gör att webbklienten automatiskt anpassar sig till skärmstorleken på den enhet du använder, om det så är dator, pekplatta eller mobil.
På mobiler och pekplattor rekommenderar vi minst Android 7 eller iOS 12. På datorer rekommenderas en modern webbläsare som stödjer alla funktioner i gränssnittet.
När du startar Monitor ERP webbklient visas en inloggningssida. Här väljer du vilket företag som ska öppnas och du anger användarnamn och lösenord i valt företag. När du startar webbklienten nästa gång kommer det företag och den användare som du angav senast att vara förvalda på inloggningssidan.
Om du anger fel lösenord tre gånger i rad vid inloggning måste du vänta en stund innan det går att logga in igen.
Notera även att lösenordet i webbklienten följer eventuell lösenordspolicy som är uppsatt för företaget i rutinen Säkerhetsinställningar i Windowsklienten.
Om du ska logga ut blir du inte utloggad bara av att stänga webbläsaren. Den förra sessionen ligger kvar tills du loggar in med en annan enhet, webbläsare eller Windowsklient.
Inloggningssidan visas också efter att du loggat ut från webbklienten. Utloggning gör du i menyn.
Längst ned på inloggningssidan finns länken Visa licenser. Länken öppnar en sida där du ser vilka tredjepartslicenser som används i webbklienten. Från den sidan kan du backa tillbaka till inloggningssidan med knappen längst uppe till vänster.
Om företaget aktiverar multifaktorautentisering (MFA) för användarna, tillkommer steg vid inloggningen där du första gången behöver registrera din enhet för MFA. För detta måste också en autentiseringsapp installeras på enheten, t.ex. Microsoft Authenticator eller Google Authenticator. Vid efterföljande inloggningar måste du i ett steg ange en kod från autentiseringsappen på inloggningssidan. Läs mer om MFA i avsnittet Inloggning i hjälpen till Windows-klienten.
Startsidan visar motsvarande skrivbordskomponenter som du har ställt in att använda i Windowsklienten.
Menyn använder du för att starta olika rutiner, göra inställningar av layoutprofiler och dashboards, välja lagerställe (som är ett tillval), göra appinställningar (enbart i appen), göra användarinställningar, öppna hjälpen eller logga ut.
Rutinerna är grupperade per modul. De rutiner du har tillgängliga på menyn styrs av ditt användarkontos rättigheter samt valt lagerställe. Du kommer åt de rutiner där du har rättighet att Visa eller Uppdatera i motsvarande rutiner i Windowsklienten, per valt lagerställe.
Menyn kan du ha öppen eller stängd, du styr det med menyknappen uppe till vänster.
Till höger om menyn finns knappen Meddelandecenter . Under knappen kan du chatta med andra personer på företaget och visa och ändra information på dina aktiviteter.
Om du har fått en ny chatt eller en aktivitet (med dagens datum som planerat datum), så visas en röd symbol med ett utropstecken på knappen för Meddelandecenter, för att göra dig uppmärksam på detta.
Monitor-chatt
När du trycker på knappen Monitor-chatt öppnas en lista med alla dina chattar.
Du kan då välja att starta en ny chatt eller att svara på en chatt du redan deltar i. Du startar en ny chatt genom att trycka på knappen Starta ny konversation , och sedan väljer du en eller flera mottagare i listan och trycker på Starta konversation. Om du har existerande chattar finns även ett sökfält högst upp i listan där du kan söka efter användare att skicka till.
När du startar en ny konversation eller öppnar en existerande chatt finns en texteditor där du skriver ditt chattmeddelande. Med editorn kan du formatera dina texter på olika sätt och lägga till radbrytningar. Du kan även skriva in hyperlänkar samt ladda upp, skicka och ta emot bilder. Du skickar dina meddelanden genom att trycka på pilknappen till höger i editorn.
På enheter med små skärmar kommer några av formateringsalternativen att vara förvalt dolda. För att se samtliga formateringsalternativ i editorn kan du trycka och hålla och samtidigt skrolla åt vänster.
För att kunna starta nya konversationer behöver du som användare vara kopplad till ett anställningsnummer i rutinen Personalregister – Allmänt i Windowsklienten samt ha inställningen Tillåtelse att skicka chattmeddelande ibockad i samma rutin. Inställningen Tillåt inloggning i webbklienten under fliken Säkerhet i rutinen Användare behöver också vara ibockad.
Aktiviteter
Under knappen Aktiviteter visas dina aktiviteter. Ovanför listan med aktiviteter kan du välja att även Visa avslutade aktiviteter och ställa in en Tidshorisont framåt i tiden i antal dagar. Under info-knappen kan du i en dialogruta ändra benämning, ansvarig och tidpunkt för en aktivitet. Med ladda ner-knappen i dialogrutan kan du ladda ner en kalenderpost som fil (.ics) för aktiviteten till din dator för att lägga in i din kalender.
Om tillvalet EFH (Elektronisk fakturahantering) är aktiverat, kan du som är attestant även se de fakturor som har skickats till dig för godkännande. Med knappen öppnas fakturan i Attestera faktura. Om du har fakturor att attestera visas en notis i Meddelandecenter.
Fältet Sök uppe till höger i webbklienten motsvarar funktionen Monitor-sökning i Windowsklienten. Här kan du fritextsöka efter olika dataposter, på samma sätt som i Windowsklienten. Läs mer om Sök i webbklienten.
Med knappen Användarinställningar till höger om sökfältet och under menyn kan du göra inställningar för dig som användare. Du kan ställa in språk samt rutin att starta automatiskt. Du kan också ange e-postadress och ändra lösenord. Läs mer om Användarinställningar i webbklienten.