Du är här: Systemvård > Skrivare / Användare > Inloggade användare > Allmänt om Inloggade användare

Allmänt om Inloggade användare

Varför denna rutin?

I fönstret Inloggade användare går det att i en tabell se och koppla ned anslutningar som skapats av inloggade användare till företagsdatabaser i systemet. Syftet är att systemadministratörer på ett enkelt sätt ska kunna koppla ned användare som glömt att stänga av sin MONITOR-klient vid systemunderhåll, uppdateringar, osv.

Nedkoppling av en markerad anslutning sker med knappen Koppla ner. Ska alla användare loggas ur helt ska samtliga anslutningar, utom din egen, i tabellen kopplas ned. Det dröjer en stund (ca. 20 sek.) innan en anslutning som kopplats ned försvinner ur tabellen. Kontrollera att alla anslutningar försvunnit, utom din egen, med knappen Uppdatera.

En användare som kopplats ned helt kan inte återansluta till databasen utan att starta om sin MONITOR-klient. Ett felmeddelande dyker i så fall upp i en dialogruta.

Om administratören är inloggad som användare ADMIN finns även knappen Aktivera spärr mot nya inloggningar. Med den knappen kan systemadministratören se till att inga användare kan göra någon ny inloggning i aktuellt företag eller i alla företag. Det är användbart t.ex. inför och under pågående systemunderhåll/uppdatering. Efter underhållet kan administratören ta bort spärren med samma knapp.

Obs! Rutinen är avsedd för systemadministratörer. Rättighet till denna rutin bör därför endast gälla för systemadministratörer.

Fönsterfunktioner

Koppla ner används för att koppla ned markerad anslutning för en användare. En dialogruta ska bekräftas innan nedkopplingen sker.

Läs beskrivning av övriga fönsterfunktioner under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av