Du är här: Systemvård > Tabeller > Enheter > Allmänt om Enheter

Allmänt om Enheter

Varför denna rutin?

Fönstret Enheter används för att registrera olika enheter som sedan anges på artiklar i rutin Uppdatering artiklar eller tjänster i rutin Uppdatering tjänster.

Om externa språk tillämpas görs även översättning av enhetetna från denna tabell. Principen för tillämpning av externa språk i denna rutin är att först ska tabellen skapas för originalspråket, t.ex. svenska (S) och sedan ska översättning göras för andra språk. Alla externa språk ska först vara registrerade i rutin Språk.

När ett externt språk valts visas tabellen för originalspråket till höger i fönstret. Det går då inte att ta bort eller lägga till rader. Vilket språk som är originalspråk anges i rutin Företagsinformation.

Lägga till och ta bort

Vid leverans av systemet finns ett antal förvalda enheter. De förvalda enheterna kan tas bort eller användas. Det går inte att lägga till en text mitt i en tabell, utan enbart på slutet. Om en text tas bort kan inte den platsen i tabellen återanvändas. Programmet gör inte en kontroll om en enhet är kopplad till en artikel när en enhet tas bort. I artikelregistret står benämningen på enheten. Om en befintlig artikel har en enhet som sedan tas bort här, kommer inte en översättning av den enheten att kunna göras till ett annat språk. Principen är därför att göra i ordning tabellen innan artiklar läggs in och att tillägg sedan kan göras efter behov.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av