Du är här: Systemvård > Tabeller > Rabattkategorier > Allmänt om Rabattkategorier

Allmänt om Rabattkategorier

Varför dessa tabeller och vilka?

Rabattkategorier kan användas i samband med orderregistrering. Rabatten kan beräknas enligt värde eller antal för orderraden.

Exempel på värdesgränser:

Värdegränserna 1, 2 och 3 sätts t.ex. till 1000:-, 2000:- och 5000:-. Om en kund köper för 1000:- ges 2% rabatt. Vid köp för 2000:- ges 5% rabatt, dvs. köpesummor upp till den första gränsen ger inte någon rabatt men att kunden vid köpesummor mellan 1000:- och 1999:- erhåller en rabatt enligt gräns 1, dvs. 2%. Köp för mellan 2000:- och 2999:- ger 5% rabatt och köp för 5000:- ger 7% rabatt osv. Detta gäller på artikelrad. Totalt kan 10 gränser skapas.

Kopplingen till dessa rabattgränser görs genom att en rabattkategori väljs på kunden i kundregistret och rabattkategorin kopplas här antingen till en varugrupp, artikelkod eller artikelkategori från artikelregistret. Varugrupper skapas i rutin Varugrupper. Artikelkoder skapas i rutin Artikelkoder och artikelkategorier kan skapas här eller i Uppdatering artiklar.

Med systemparametern Artikelgrupperingsbegrepp för Rabattkategorier, under Order / Offert på fliken Försäljning i Systeminställningar, går det att styra om rabattkategorier ska kunna kopplas till varugrupp, artikelkod eller artikelkategori.

Vid uppdatering av kund kan kunden ges en generell rabattsats. Tillämpas både generell rabatt för kunden och rabattkategori, är det rabattkategori som ger rabattsatsen vid orderregistreringen.

Fönstret består av följande två flikar med en tabell i vardera flik:

Lägga till och ta bort

Det går inte att lägga till en rabattkategorirad mitt i tabellen, utan enbart på slutet. Om en rad tas bort kan den platsen i tabellen inte återanvändas. Det går inte att ta bort en rabattkategori som är vald på en kund.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av