Här specificeras serviceoperationerna till denna service. Tabellen består av kolumnerna:
Rad
Här visas serviceoperationens radnummer.
Artikel
Här anges den artikel som ska prissätta serviceoperationen. Rekommenderat är att skapa K-artiklar som inte saldohanteras för dessa.
Benämning
Här visas artikelbenämningen.
Prissättning
Här går det att välja hur artikeln ska prissättas. Följande val finns:
Prislista
Här går det att välja den prislista varifrån pris ska hämtas för serviceoperationen. Lämnas detta fält tomt väljs pris utifrån MONITORs generella prishantering.
Påslag %
Här går det att ange ett påslag på priset i procent.
Ut
Ska serviceoperationen skrivas ut på ordererkännandet som en textrad (radtyp 4) ska denna kryssruta markeras.
Restid
Med denna kryssruta går det att markera att en serviceoperation är restid. I rutinen Resursplanering kan flera operationer som är restid överlappas.
Op (Operationsnummer)
Här ges serviceoperationen ett operationsmummer som används på tillverkningsorder.
Pgrp
Här kopplas en produktionsgrupp till serviceoperationen så att tillverkningsorder kan skapas.
Op.benämning
Här visas produktionsgruppens benämning. Det går att editera denna.
Legolev.
Om den valda produktionsgruppen är registrerad som legoleverantör blir denna kolumn aktiv. Här går det då att välja en legoleverantör för produktionsgruppen. Det går att ställa in förvalda leverantörer och referenser på legogrupperna. Leverantör och referens registreras i rutinen Uppdatera produktionsgrupper. Den förvalda leverantören visas då automatiskt i denna kolumn. För legooperationer markeras stycktidens enhet i rött. Är operationen en legooperation anges ingen stycktid utan en legokostnad för operationen. Valutan följer systeminställningen Förvald valuta på legooperation, men går att ändra.
Vid utskrift av tillverkningsorderdokument kan även inköpsorder samt eventuell följesedel skrivas ut för operationslego till den leverantör som är vald på operationsraden. Detta förutsätter att de två dokumenten är definierade i rutinen Tillverkningsorderdokument i Systemvård.
Vid avrapportering av en legooperation finns det även möjlighet att skapa ett underlag för en leverantörsfaktura. Detta styrs med parametern Skapa underlag för lev.faktura vid avrapportering op.lego, under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar.
Leveransadress
Gäller om den valda produktionsgruppen är registrerad som legoleverantör blir knappen under kolumnen L.a. aktiv. Uppgifter om företagets leveransadress för inköpsorder operationslego hämtas från adressregistret vid utskrift av operationslegodokument. Det är då senast valda leveransadress för den användaren som hämtas. Första gången är det aktiv leveransadress (huvudgodsmottagning) för företaget som hämtas (jämför registrering av vanlig inköpsorder).
Stycktid
Här anges den totala planerade tidsåtgången i timmar för serviceoperationen. Om serviceoperationen är Lego, ska instället kostnaden för Lego anges här.
Instruktion
Här går det att ange en instruktion som ska följa med till servicens tillverkningsorder. Läs avsnittet Lägga in kommentarer eller instruktioner i Startboken för hantering av detta fönster. Om tilläggsfunktionen Dokumenthantering används går det även att koppla dokument till instruktionen. Dessa dokument följer med till fönstret Registrera service. Där går det att ta bort dokument och lägga till ytterligare dokument för en specifik service. Vid registrering av tillverkningsorder följer de kopplade dokumenten med till respektive operationrad eller materialrad på tillverkningsordern. Läs mer om Dokumentvisning i Startboken.