Fliken Rader
I fliken lägger du till rader för de artiklar som ska säljas i denna kundorder och information kring detta.
Du kan lägga till rader på olika nivåer. T.ex. en artikelrad på nivå 0 med tillhörande legeringstillägg eller en fritext på nivå 1. Ett annat exempel kan vara en fiktiv artikel på nivå 0 med ingående artiklar på nivå 1. Nivå 0 kallas huvudrad och nivå 1 kallas underrad/undernivå/underliggande rad. Notera att fiktiva artiklar får ej anges på underrader.
Om raden är en fritextrad (radtyp 4) kan du välja i texteditorn på vilka dokument textraden ska visas (texttyp). Det finns fyra olika texttyper av fritext som styr på vilka dokument som fritexten ska skrivas ut. På fritextrader kan du även infoga fras och signatur via knappar på funktionsmenyn.
Det går inte att ange minusantal på artiklar på radtyp 1 rader. Det är dock möjligt på fria orderrader (radtyp 2). På radtyp 1 rader måste du istället ange negativt à-pris på raderna.
Längst ned i fliken finns en totalsummering av orderns rest exklusive moms, summa exklusive och inklusive moms i orderns valuta samt företagsvalutan. En summering av standardpris för alla rader visas. Detta räknas ut som standardpriset × antalet per rad och sedan summeras raderna. Radernas totala TB och TG visas också.
Under knappen Speditionsinformation visas kolliinformationen antal, varuslag, kollislag, vikt, volym, flakmeter, längd, bredd, höjd samt vilken emballageartikel som används. Summeringar av antal, vikt, volym samt flakmeter visas också. Dessa uppgifter går att uppdatera.
Transporttid visas för vald leveransdress på ordern i första hand och på kunden i andra hand. Den tiden kan även ändras på ordern. Kundens leveransdagar visas också. Läs mer om transporttid och leveransdagar i avsnittet Leverans/Spedition i hjälpen till rutinen Kundregister.
Funktionsmenyn
Funktionsmenyn på kundorderrader innehåller några specifika knappar enligt nedan, förutom knapparna för att: lägga till, infoga och ta bort rader, lägga till underrad (radtyp 4), infoga signatur, infoga fras (radtyp 4), expandera, gå till rutin och sök & ersätt.
– Dela rad (kopiera rad). Delar en orderrad till en ny orderrad. Notera att underrader för legeringstillägg kopieras enbart om inställningen i kundregister är att skapa legeringstillägg vid orderregistrering. Emballage läggs inte till vid dela rad, då dessa rader skapas vid Rapportera utleverans.
– Frikoppla länkad order. Om orderraden är länkad till en tillverkningsorder eller inköpsorder kan du med denna knapp frikoppla orderraden från den ordern.
– Visa slutlevererade rader. Finns det slutlevererade orderrader kan du visa/dölja dessa med denna knapp. Förvalt visas slutlevererade rader. Nästa gång du öppnar rutinen har knappen kvar det läge du lämnade den i. Om du stänger ner MONITOR återgår knappen till ursprungsläget.
– Editera summa. Om det är en summarad (radtyp 3) kan du i en dialogruta under denna knapp editera summan för de orderrader som ingår.
Leveranstidskontroll
Knappen Inställningar för LTK visas om du tillämpar leveranstidskontroll (LTK), vilket aktiveras med en systeminställning. Inställningarna finns även som systeminställningar där de sätts som förvalda. Ändrar du på inställningarna här gäller de just nu för de kundorderrader som finns på ordern. Startar du om rutinen återställs inställningarna för LTK enligt förvalda systeminställningar. Ändrade inställningar lagras alltså inte på orderradnivå.
Om du ändrat på inställningarna får du sedan göra ny beräkning med knappen Kör LTK igen på funktionsmenyn eller med (Ctrl + R). Läs även mer om Leveranstidskontroll under Tillämpningar i online-hjälpen.
Systeminställningar
Det finns även fler systeminställningar som på olika sätt påverkar orderrader på kundorder. Läs mer i hjälpen till rutinen Systeminställningar, avsnittet Order/Offert.
Position
Positionen på första huvudraden är 10 och nästa huvudrad som läggs till får 20 osv. Är orderns status 2–5 och nya huvudrader infogas mellan två positioner får dessa rader nummer mellan de redan utsatta positionerna. På så sätt kan du infoga flera nya huvudrader mellan två positioner utan att det påverkar de efterföljande radernas positionsnumrering. Finns inga lediga positionsnummer och en ny huvudrad infogas så kommer alla positioner att numreras om. Det är inte möjligt att numrera om positionerna manuellt.
Det är endast huvudrader som har en position, inte underrader. Till vänster om varje position med underrader finns knappen som expanderar/minimerar underraderna. Funktionsknappen Expandera alla i boxen kan du använda för att expandera/minimera alla underrader samtidigt.
Leveransstatus
Kolumnen visas inte om inget på order är utlevererat. Är inget på raden levererat är kolumnen tom. Är en utleverans rapporterad visas en symbol för leveransstatus enligt nedan:
- – dellevererad
- – slutlevererad.
Radtyp
Orderradens radtyp. Förvalt är det radtyp 1 som anges när du ska registrera en ny orderrad. Följande radtyper finns på kundorder:
- 1) Artikelrad – kan bara innehålla artiklar som är registrerade i artikelregistret (tillverkade, köpta, fiktiva artiklar och tjänster). När artikelnummer är angett eller valt läses data från artikeln in på raden. Artikelnummer är tvingande. Om du har lagt till en orderrad av radtyp 1 och sedan inte har angett eller valt ett artikelnummer så visas en felsymbol i artikelnummerfältet och i det läget går det inte att spara ordern förrän artikelnummer är ifyllt.
- 2) Fri orderrad – kan även innehålla artiklar som inte är registrerade i systemet. Uppgifter om artikeln får fyllas i manuellt. Artikelnummer är inte tvingande, men benämningen är det. En felsymbol visas i benämningsfältet och i det läget går det inte att spara ordern förrän en benämning är angiven.
- 3) Summarad – är en summering av raderna (radtyp 1-2) på föregående positioner. Det summerade priset för raderna får anges manuellt i en dialogruta. I dialogrutan går det även att välja bort rader som inte ska tas med, från första positionen räknat. Nya belopp beräknas utifrån det summerade priset och sätts per rad, utan hänsyn till befintlig rabattsats. Alla rader i det summerade priset får samma rabatt. De nya beloppen uppdaterar statistiken. På tillhörande dokument (offert, ordererkännande och faktura) skrivs inte à-pris, ny beräknad rabattsats eller belopp ut på de rader som ingår i det summerade priset. Det är möjligt att ha flera summarader per order. Artikelrader och fria orderrader som läggs till efter en summarad hamnar "utanför" beräkningen men adderas till orderns totalsumma.
- 4) Fritextrad – är avsedd för en fritext som du anger på raden. En fritextrad kan vara en underrad och hör då till en huvudrad av radtyp 1 eller radtyp 2. Om fritextraden inte hör till en huvudrad så hör den till själva ordern. En texteditor finns då på raden där du skriver och formaterar fritexter, infogar bilder och hyperlänkar. I artikelregistret kan en kommentar anges i kundkopplingen för artikeln på ordern. Kommentaren visas på denna rad ifall den är inställd att visas på ordererkännande. Under knappen Visa på följande dokument visas på vilka andra ställen som denna kommentar är vald att visas. Ifall det inte finns någon kommentar i kundkopplingen men artikeln har en allmän försäljningskommentar så visas den på samma sätt som beskrivet för kommentaren på kundkopplingen. En radtyp 4 som är en underrad till en huvudrad följer med till utleveransrapporteringen varje gång som huvudraden utlevereras. En radtyp 4 som inte är en underrad utlevereras bara första gången en huvudrad utlevereras.
Artikel
Artikelnummer på raden. Med Sök & hämta kan du söka efter artiklar i artikelregistret.
För radtyp 2 kan du även lämna fältet tomt eller ange ett valfritt artikelnummer. Om du anger ett blanksteg (mellanslag) före eller efter artikelnumret så tas det bort när du lämnar benämningsfältet på en ny fri orderrad.
Är det en fiktiv artikel på en ny orderrad visas en dialogruta när du har valt artikeln, där du kan ange antal, enhet, variantkod och leveransdatum för alla artiklar som ingår i den fiktiva artikeln. Har den fiktiva artikeln försäljningsinställningen Visa struktur vid orderregistrering aktiverad i artikelregistret visas istället en dialogruta där du ser artikelstrukturen och om det ingår andra fiktiva artiklar i den. Du kan i dialogrutan ändra på stycklistan för varje fiktiv artikel i strukturen och ange antal samt rabatt för varje ingående artikel i stycklistan. Du kan även lägga till eller ta bort artiklar i stycklistan.
Är artikeln på en ny orderrad kopplad till en konfigurationsgrupp visas automatiskt ett konfigureringsfönster när du har valt artikeln. Det gäller i det fall artikeln har inställningen Öppna automatiskt aktiverad. Annars öppnar du konfigureringsfönstret med knappen Konfiguration på orderraden (se nedan). I fönstret konfigurerar du artikeln på orderraden enligt kundens önskemål.
Benämning
För radtyp 1 hämtas artikelns benämning automatiskt från artikelregistret när du har angett artikelnumret, men den går att ändra på ordern. I det fall artikelns benämning inte finns översatt på postadressens och leveransadressens språk, så kommer benämningen att visas på användarens språk. Detta gäller även på ordererkännande och följesedel.
För radtyp 2 så är benämningsfältet tomt om du angett ett artikelnummer som inte är registrerat, men fältet är då tvingande och du får ange en artikelbenämning lämpligen på postadressens språk.
Artikeltyp (T)
Visar en symbol för vilken typ av artikel som är inläst på raden. Läs mer om artikeltyper i Artikelregister.
Partiformningsregel (PFR)
Visar artikelns partiformningsregel. Tjänster har ingen partiformningsregel. Partiformningsregeln visas i form av en bokstav enligt nedan:
- M – mot behov.
- K – kopplat behov.
- F – fast orderstorlek.
- P – periodbehov.
Antal
Antal av artikeln. Fältet visar förvalt två decimaler men det är möjligt att ange upp till sex decimaler.
För radtyp 1 måste antal vara större än noll. För radtyp 2 kan antal vara negativt, men inte noll.
För antal av artikeln finns det tre systeminställningar som går att aktivera för olika kontroller enligt följande: Kontrollera orderns/offertens antal mot antal/kolli, Kontrollera orderns/offertens antal mot minsta kvantitet för lagerställe samt Kontrollera orderns/offertens antal mot artikelns antal för ledtid.
Enhet
För radtyp 1 visas artikelns förvalda enhet. Finns flera enheter upplagda på artikeln är den enhet som är vald för kundorder, under knappen Förvalda enheter/tillämpning i Artikelregister, som visas. Du kan byta till annan enhet om det finns flera enheter på artikeln. Byter du till en annan av artikelns enheter så får du en fråga om antalet ska räknas om enligt den angivna omräkningsfaktorn. Även à-pris påverkas om du byter enhet. Enhet är tvingande för radtyp 1.
För radtyp 2 föreslås ingen enhet men alla enheter i systemet är valbara. Med kryssknappen bredvid fältet Enhet kan du ta bort enhet för denna rad. Enhet är fritt att ange för radtyp 2.
Enheten visas alltid i användarens språk. På utskrifter av ordererkännande visas den i postadressens språk. På utskrifter av plocklistor visas den i användarens språk. På utskrifter av följesedlar visas den i leveransadressens språk.
Konfiguration
Är den valda artikeln på orderraden kopplad till en konfigurationsgrupp visas kolumnen Konf. som innehåller en knapp för konfigurering av orderraden. Har knappen denna symbol är inte artikeln på orderraden konfigurerad. Då går det inte heller att spara ordern. Via knappen hämtar du upp ett konfigureringsfönster för att konfigurera artikeln. När du bekräftar konfigurationen med knappen Bekräfta i det fönstret, byter symbolen på knappen utseende som visar att artikeln på orderraden är konfigurerad. Därefter är det också möjligt att spara ordern.
Artikeln kan ha en förvald konfiguration inställd i artikelregistret och då hämtas den konfigurationen automatiskt till konfigureringsfönstret.
När du sparar ordern, så sparas även en förkalkyl på den konfigurerade artikeln, baserad på det antal som är angivet på orderraden.
À-pris
Styckpriset för artikeln. Priset avser alltid exklusive moms, oavsett om ordern är ämnad för en företagskund eller en privatperson. Däremot kan priset visas inklusive moms på ordern om det är till en privatperson.
À-pris kan vara noll, vilket kan vara lämpligt då du inte kan ordererkänna priset.
För radtyp 1 är det den prisstrategi som är vald på ordertypen (i rutinen Ordertyper) som styr vilket pris som hämtas till raden:
- Prislista – den prislista som är vald i Ordertyper.
- Standardpris – tar standardpriset på artikeln.
- Enligt kund – priset hämtas i första hand från eventuell kundkoppling. Om det då finns ett stafflat pris på kundkopplingen används detta i de fall det finns ett stafflat pris som matchar antalet på orderraden (om priset har hämtats via staffling visas det i kursiv stil). Om antalet på raden i stället är lägre än det minsta stafflade priset, så används priset på kundkopplingen. Om ingen kundkoppling finns eller om inget pris är registrerat i kundkopplingen, används i stället den prislista på artikeln som kunden är kopplad till. Finns inget pris i prislistan så blir föreslaget pris noll. Vad gäller kundkopplingen är det kunden på ordern som avses, inte Kundnummer faktura.
För radtyp 2 föreslås alltid priset noll.
En varning visas om prisets valuta inte stämmer med orderns valuta. Omräkning sker till orderns valuta och varningen visar att orderns valutakurs har använts vid omräkningen. Om priset har hämtats via staffling visas det i kursiv stil.
Om du anger ett à-pris manuellt blir fältet låst . Men du kan låsa upp fältet genom att klicka på knappen med hänglåset, så den byter symbol till upplåst .
Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på offert, kundorder och faktura.
Om den valda artikeln på orderraden är kopplad till en konfigurationsgrupp hämtas à-priset från konfigurationen. Finns en Konfigurationsprislista vald på kunden är det den prislistan som används till konfigurerbara artiklar. Priset kan vara antingen nettopris eller bruttopris plus rabatt, vilket styrs med systeminställningen Summering av pris på orderrad.
Prisalternativ
Under knappen kan du välja att använda en annan prislista än den som är aktuell för orderraden. De prislistor som finns att välja på är de som finns registrerade i rutinen Prislistor. Det går även att välja på kundkopplat pris och standardpris. Finns stafflade priser så är de också valbara.
Prisanmärkning
En anmärkning på priset visas om det finns en sådan för prisalternativet.
Rabatt
Rabatt som är aktuell för artikeln på raden. Om raden är av radtyp 1 föreslås rabatt utifrån följande regelverk: 1) rabatt på kundkoppling, 2) rabatt från rabattkategori, 3) rabatt på kunden. För radtyp 2 kan du bara manuellt ange en rabatt på raden. På alla radtyper är det möjligt att ange en annan rabatt för den aktuella orderraden. Rabatten anges alltid i procent. Det går att ange en negativ rabatt. Om radtyp 3 används, så blir rabattsatsen negativ i de fall summan på radtyp 3 är högre än de ingående radernas egentliga summa.
Om du anger en rabatt manuellt blir fältet låst . Men du kan låsa upp fältet genom att klicka på knappen med hänglåset, så att den byter symbol till upplåst .
Ställpris
Ställpriset för artikeln på raden. Om raden är av radtyp 1 föreslås det ställpris som är angivet för kunden i kundkoppling på artikeln, annars är fältet tomt. Om raden är av radtyp 2 är fältet alltid tomt, men du kan ange ett ställpris.
Antal decimaler styrs av hur många decimaler som är angivna i systeminställningen Antal decimaler i pris på offert, kundorder och faktura.
Leveransdatum
Om raden är av radtyp 1 eller 2 kan du ange datum för planerad leverans. Du kan bara ange leveransdatum på huvudrader, inte på underrader (som legeringstillägg). Det är vanligtvis kundens önskade leveransdatum.
Systeminställningen Förvalt leveransdatum på orderrader styr om datumet som föreslås är dagens datum (Idag). Om du lägger till nya rader får de samma leveransdatum som raden ovanför. Ifall systeminställningen är inställd som Idag + ledtid baseras leveransdatum på ledtid i kundkoppling på artikeln i första hand och artikelns ledtid till kund i andra hand. Finns ingen ledtid alls på artikeln föreslås dagens datum. Om du manuellt anger ett leveransdatum inom artikelns ledtid visas en varning .
Datumen som kan föreslås styrs också av valda leveransdagar på kunden. Vilka veckodagar som är kundens leveransdagar kan du välja i rutinen Kundregister. En varning visas om du anger ett leveransdatum som inte infaller på en leveransdag för kunden. Kundens leveransdagar visas även längst ner i fliken.
Det datum som föreslås kontrolleras även mot den nationella kalendern. Ändrar du leveransdatum till en arbetsfri dag visas en varning. En kontroll görs också av det leveransdatum som du anger för att se till att det inte är ett datum som redan har passerat. Om det är ett datum i dåtid visas en varning.
Om delleverans inte är tillåten i orderns leveransregel måste samma leveransdatum anges på alla rader. Om raderna har olika leveransdatum markeras leveransdatum med en felsymbol på de rader som avviker från första radens leveransdatum. En tooltip på felsymbolen visar en text om att leveransdatum måste vara samma på alla rader när delleverans inte tillåts. I det läget är det inte möjligt att spara ordern förrän de raderna fått samma leveransdatum som på första raden.
Leveransdatumet är möjligt att lämna tomt vilket kan vara lämpligt om du inte kan bekräfta datumet. Visa leveransdatum under Mer info styr om leveransdatum ska visas för raden. Om Visa leveransdatum är avmarkerad visas texten "Leveransdatum kan ej ordererkännas. Leveransdatum bekräftas inom kort" på ordererkännandet. Den texten går att editera i rutinen Dokumenttexter. En orderrad som inte har ett bekräftat leveransdatum tas inte med i behovsplaneringen och du kan inte heller skapa tillverkningsorder eller inköpsorder baserat på den orderraden.
Tillämpar du leveranstidskontroll (LTK) kan du även använda föreslaget leveransdatum från LTK-beräkningen (se efterföljande tre kolumner). Läs även mer om Leveranstidskontroll i online-hjälpen.
Tidigaste leveransdatum
Här visas tidigaste möjliga leveransdatum enligt LTK-beräkningen. Är det möjligt att leverera orderraden på angivet leveransdatum eller tidigare visas datumet i grön färg. Är tidigaste möjliga leveransdatum senare än angivet leveransdatum visas det i röd färg.
Med knappen Använd LTKs föreslagna datum på funktionsmenyn kan du välja att applicera det tidigaste leveransdatumet på fältet Leveransdatum. Under knappen finns två val. Du kan antingen välja att applicera tidigaste leveransdatum för den markerade orderraden (Ctrl + D) eller för alla orderrader (Ctrl + Shift + D).
Notera dock att om delleverans är inställt som Tillåts ej under leveransregler på ordern, så tillåts inte olika leveransdatum på orderraderna. Då kan du bara applicera tidigaste leveransdatum för alla orderrader. Leveransdatum blir det datum alla orderrader kan levereras samtidigt, dvs. den orderrad som har Tidigaste leveransdatum längst fram i tiden avgör vilket datum som blir leveransdatum på alla orderraderna.
Differens
Här visas differens i antal arbetsdagar mellan föreslaget leveransdatum och tidigaste leveransdatum och med samma färg som i föregående fält.
LTK
Knappen i denna kolumn visar med en symbol för hur orderraden är försörjd eller för åtgärden för att försörja den. En tooltip på knappen visar detta utskrivet.
Har LTK valt en alternativ leverantör eller produktionsgrupp på ordern visas även en asterisk (*) på knappen. Det framgår också i texten i den tooltip som finns på knappen.
Klickar du på knappen så visas ett resultatfönster från LTK. Där kan du bl.a. se LTKs planeringsbild. Beroende på hur orderraden försörjs finns det också möjlighet att se inköpsorderförslag, tillverkningsorderförslag, orderfråga och en beläggningsgraf. Resultatfönstret använder du för att undersöka var det finns kritiska operationer/material, dvs. den operation eller det material som är styrande för vilket tidigaste leveransdatum som är möjligt.
I tabellen Sammanfattning i övre delen av resultatfönstret visas på första raden det angivna leveransdatumet på orderraden. På nästa rad visas vilket tidigaste leveransdatum det blir med standard produktionsgrupper samt orderradens täckningsbidrag och täckningsgrad. På tredje raden visas vilket tidigaste leveransdatum det blir med de alternativa leverantörerna och produktionsgrupperna som LTK har valt samt vad orderradens täckningsbidrag och täckningsgrad blir i det fallet. Finns det alternativa leverantörer eller produktionsgrupper valda av LTK, så kan du markera Använd på tredje raden om du vill använda det alternativet. Markerar du inte detta så används standard produktionsgrupper. Med knappen Bekräfta så bekräftar du vilken rad som ska användas, resultatfönstret stängs och färdigdatumet på den raden hämtas till fältet Leveransdatum på orderraden.
Notera att en alternativ leverantör eller produktionsgrupp som LTK har valt inte tas med om du väljer att skapa en tillverkningsorder till orderraden genom att kryssa i T-order på orderraden när du sparar. Detta gäller oavsett om du har valt att använda den alternativa leverantören/produktionsgruppen i LTK-resultatfönstret. Det blir i stället den leverantör eller produktionsgrupp som är standard. På den skapade tillverkningsordern kan du i efterhand manuellt byta leverantör eller produktionsgrupp till den alternativa som LTK valde.
Hos kund
Leveransdatum plus transporttid blir förvalt datum Hos kund, dvs. när artikeln på raden ska vara kunden tillhanda. Datumet går att ändra. Fältet finns om systeminställningen Visa leveransdatum "Hos kund" på orderrad/offertrad är aktiverad. Det är lämpligt att ange samma datum som det står på kundens beställning, om det där står ett datum när leverans ska vara hos kunden.
Belopp
I fältet visas orderradens summa enligt formeln: antal × à-pris − rabatt + ställpris. Beloppet visas i orderns valuta.
Serienummer
Under knappen kan du ange både enskilda serienummer och intervall av serienummer. Finns serienummer angivet här visas ikonen .
Serienummer kan du skapa manuellt genom att ange Från och med serienummer samt Antal. Du kan även ange en anmärkning till varje serienummer eller intervall av serienummer. En kontroll görs så att angivna serienummer inte redan finns sedan tidigare kopplat mot artiklar på andra order. Serienummer kan även skapas automatiskt från en nummerserie, om det aktiveras på artikeln att serienummer ska genereras vid registrering av kundorder.
Antal serienummer ska vara lika som antal av artikeln på raden. Om det totala antalet serienummer inte överensstämmer visas ett felmeddelande i fältet Antal och det är inte möjligt att spara ordern.
Skapar du tillverkningsorder från kundorderraden så följer serienumren med till tillverkningsordern.
Notera att serienummer på kundorderrad inte bör skapas på lagerstyrda artiklar som har serienummerspårbarhet. Serienummer på kundorderrad använder du i de fall du behöver koppla ett serienummer som ett id för en produkt som du säljer, vanligen en orderstyrd artikel. Produkten som individ blir då lagrad i rutinen Serienummer/Batch, där du kan addera ytterligare information för nyförsäljning, eftermarknad osv. Men du får ingen spårbarhet bakåt till ett inköp med detta serienummer.
Serienummerspårbarhet däremot innebär att ett serienummer skapas för varje individ av en artikel vid inleverans, antingen från inköp eller från tillverkning. I det fallet måste ett serienummer anges manuellt eller importeras från en fil vid inleverans till lagerplats, för varje individ av artikeln. T.ex. om du inlevererar 10 st. köpta artiklar med serienummerspårbarhet måste 10 st. serienummer skapas. Serienumret följer sedan med artikeln till en kundorder och utleverans. På så sätt går det då att spåra artikeln bakåt, från försäljning till den artikel som köptes av leverantören. Det kräver då spårbarhet genom hela kedjan, dvs. alla artiklar där artikeln ingår måste också serienummerspårbarhet. Även dessa serienummer lagras i rutinen Serienummer/Batch och du kan där addera ytterligare information till varje serienummer.
Saldo
Visar artikelns aktuella lagersaldo. Lagersaldo visas dock inte för artiklar av typen Tjänst och de artiklar som inte saldohanteras. Med systeminställningen Visa disponibelt saldo på orderrad/offertrad kan du styra om detta fält ska visas, oavsett artikeltyp.
Disponibelt saldo
Disponibelt saldoDisponibelt saldo är aktuellt artikelsaldo på lagerplatserna vid en given tidpunkt minus reserverat antal plus beställt antal. för artikeln. Disponibelt saldo visas dock inte för artiklar av typen Tjänst och de artiklar som inte saldohanteras.
Systeminställningen Visa disponibelt saldo på orderrad/offertrad styr om och hur det disponibla saldo ska visas: vid radens leveransdatum, med alla reservationer eller med alla reservationer och beställningar.
Ingår i faktureringsplan
Om du valt en faktureringsplan på ordern och raden ska ingå i en faktureringsplan ska du markera denna ruta. Faktureringsplan visas om systeminställningen Hantera faktureringsplaner på offert/kundorder är aktiverad.
Tillverkningsorder
Skapa tillverkningsorder från kundorderrad. För de rader som har kryssrutan T-order markerad (och som inte tidigare är kopplade till tillverkningsorder) skapas det nya tillverkningsorder då kundordern sparas. Om kryssrutan i kolumnrubriken markeras kommer alla rader att bli markerade att skapa tillverkningsorder. I kolumnen T-order/I-order visas efteråt de tillverkningsordernummer som har skapats utifrån raderna.
Det är även möjligt att skapa en tillverkningsorder utifrån en lagerstyrd artikel. I rutinerna Artikelregister och Artikellista kan du på artikeln ställa in att det är tillåtet att skapa tillverkningsorder från kundorder. Om raden sparas för en sådan artikel öppnas registreringen där tillverkningsordern är ändringsbar.
Är det en konfigurerad artikel kommer tillverkningsordern som skapas att ärva den konfigurering som finns under knappen Konfigurerad på orderraden.
Följande ändringar på kundordern kan påverka omplanering av tillverkningsorder:
- Leveransdatum
- Antal
- Revision
- Konfiguration
- Prioritet på kundorder
- Lagerställe
- Variantkod
Tillämpar du leveranstidskontroll (LTK) är det rekommenderat att alltid skapa tillverkningsorder från kundorderrad. Även Kontinuerlig nettobehovskörning bör då vara aktiverad i rutinen Nettobehovskörning.
Det går att automatiskt skapa tillverkningsorder för orderstyrda tillverkade artiklar på kundorderrad. Radtyp måste vara 1 och ett leveransdatum vara valt/angivet.
Systeminställningen Skapa tillverkningsorder när kundorder skapas/redigeras styr om kryssrutan T-order på kundorderraden ska vara förvalt markerad.
Systeminställningen T-ordernummer skapas styr om tillverkningsordernummer ska skapas från nummerserie eller som kundordernummer + positionsnummer på den aktuella kundorderraden.
Den information som tas med från kundorder/kundorderrad till nya tillverkningsorder i rutinen Registrera tillverkningsorder är:
- Ordertyp – samma som på kundorder.
- Prefix – samma som på kundorder.
- Artikelnummer – samma som på kundorderrad.
- Antal – tillverkningsordern registreras bara i artikelns förvalda enhet, så om en annan enhet har använts på kundorderraden räknas antalet om för att matcha standardenheten.
- Färdigdatum – sätts till samma datum som det aktuella leveransdatumet på kundorderraden minus eventuell säkerhetstid registrerad på artikeln.
- Prioritet – samma som på kundorder.
- Revision – samma som på kundorderrad.
- Kundorder – visar kundordernumret på den kopplade kundordern.
- Kund – visar kunden på den kopplade kundordern.
- Projekt – samma som projektet i konteringen på kundorderrad.
- Variantkod – samma som på kundorderrad.
- Lagerställe – samma som på kundorderrad.
I Registrera tillverkningsorder kan du inte på ordern editera den information som togs med från kundorderrad eftersom den är kopplad. En eventuell ändring gör du på kundordern/kundorderraden. Tillverkningsordern omplaneras och sparas automatiskt när någon av ovanstående information ändras på kundordern/kundorderraden och sparas.
Det finns även möjlighet att koppla ifrån tillverkningsordern från kundorderraden. Det gör du med knappen Frikoppla länkad order på funktionsmenyn. Det kan nyttjas om du t.ex. vill ångra den kopplade tillverkningsordern, omplanera antal utan att ändra på antalet i kundordern, få bort låsta klareringar så att det går att utleverera kundorderraden. När tillverkningsordern är frikopplad går det också att ångra gjorda avrapporteringar på den.
Inköpsorder
Skapa inköpsorder från kundorderrad. För de rader som har kryssrutan I-order markerad (och som inte tidigare är kopplade till inköpsorder) skapas det nya inköpsorder då kundordern sparas. Om kryssrutan i kolumnrubriken markeras kommer alla rader att bli markerade att skapa inköpsorder. De inköpsorder som har skapats visas i ett fönster. I kolumnen T-order/I-order visas efteråt de inköpsordernummer som har skapats utifrån raderna.
Det går att automatiskt skapa inköpsorder för orderstyrda köpta artiklar på kundorderrad. Radtyp måste vara 1 och ett leveransdatum vara valt/angivet. De köpta artiklarna måste också ha en leverantörskoppling. Finns flera leverantörskopplingar är det den förvalda kopplingen som används.
Systeminställningen Skapa inköpsorder när kundorder skapas/redigeras styr om kryssrutan I-order på kundorderraden ska vara förvalt markerad.
Systeminställningen Inköpsorderns adress sätts till styr om leveransadressen på inköpsordern ska vara företagets leveransadress eller kundorderns leveransadress.
När kundordern sparas öppnas ett nytt fönster som visar information om de inköpsorder som har skapats, där du har möjlighet att skriva ut alla inköpsorder direkt eller öppna dem ordervis i Registrera inköpsorder.
Den information som tas med från kundorder/kundorderrad för att skapa nya inköpsorder är:
- Ordertyp – sätts förvalt till den som är angiven på användaren.
- Godsmärke – sätts till kundordernummer.
- Artikelnummer – samma som på kundorderrad.
- Antal – inköpsordern registreras bara i artikelns inköpsenhet, så om en annan enhet har använts på kundorderraden räknas antalet om för att matcha artikelns inköpsenhet.
- Leveransdatum – samma som aktuellt leveransdatum på kundorderraden minus eventuell säkerhetstid registrerad på artikeln. Leveransdatumet tar även hänsyn till leverantörens fasta leveransdagar och arbetsdagar.
- Prioritet – samma som på kundorder.
- Revision – samma som på kundorderrad.
- Kundorder – kundordernumret från kopplad kundorder.
- Kund – kunden från kopplad kundorder.
- Projekt – projektet i konteringen på kundorderrad.
- Lagerställe – samma som på kundorderrad.
Övriga uppgifter på skapade inköpsorder får fyllas i på order samma sätt som vid manuell registrering av inköpsorder.
I Registrera inköpsorder kan du på ordern editera en del av informationen som togs med från kundorderrad, även fast den är kopplad. En eventuell ändring bör i normalfallet göras på kundordern/kundorderraden, men det är möjligt att ändra t.ex. antal, pris, rabatt och leveransdatum på inköpsordern. Om du ändrar antal eller leveransdatum på en genererad inköpsorder och sparar, öppnas ett nytt fönster som visar information om den kopplade kundorder som har uppdaterats.
Det finns även möjlighet att koppla ifrån inköpsordern från kundorderraden. Det gör du med knappen Frikoppla länkad order på funktionsmenyn. Det kan nyttjas t.ex. om du vill ångra den kopplade inköpsordern. När inköpsordern är frikopplad går det också att ångra gjorda inleveranser på den.
T-order/I-order
Visar numret för den tillverknings- eller inköpsorder som har skapats baserat på om det är en tillverkad eller köpt artikel på raden. Är numret i kursiv stil innebär det att artikeln är lagerstyrd och tillverknings- eller inköpsordern är då inte knutna till ett Kopplat behov via partiformningsregel på artikeln.
Länk till order
Knappen Gå till rutin visas på en rad som redan har genererat en tillverkningsorder eller inköpsorder. Med knappen kan du öppna den genererade ordern i respektive rutin.
Försäljningskonto
Det konto som försäljningen ska konteras mot. Systeminställningen Tvingad kontering på orderrad styr om ett försäljningskonto måste väljas på raden.
Kontering
Knappen öppnar en konteringsruta där det går att göra en fördelning av konteringen i olika konteringsdimensioner mot försäljningskontot på raden. Konteringsdimensionerna mot försäljningskontot visas också i egna kolumner på orderraden mellan Försäljningskonto och Kontering. Förvald kontering hämtas till raden från konteringsmatrisen.
Utöver kontot Försäljning kan kontotyperna Ställ, Material och Lager finnas på egna konteringsrader. Vilka av de kontotyperna som hanteras på en orderrad avgörs av systeminställningen för ställ: Kontering av ställpris sätts samma som artikelns kontering samt systeminställningen för material och lager: Bokför materialkostnad sålda varor vid fakturering.
Du har även möjlighet att ange en specifikationstext för varje konteringsrad i konteringsrutan. Den texten följer med till redovisningen.
Standardpris
Om orderraden är av radtyp 1 visas artikelns aktuella standardpris i företagsvalutan. Förvalt är fältet låst . Du kan låsa upp fältet om du behöver ändra på standardpriset på raden, genom att klicka på knappen med hänglåset, så att den byter symbol till upplåst .
Om orderraden är av radtyp 2 får du ange ett standardpris manuellt.
Standardpriset på raden ligger till grund för TB i statistik, bokföring etc.
Täckningsbidrag (TB)
Visar artikelns täckningsbidrag i företagsvalutan. Täckningsbidraget (TBTäckningsbidrag (TB) är skillnaden mellan standardpriset och försäljningspriset.) tar hänsyn till ändrat standardpris på raden. Täckningsbidraget på raden tar även hänsyn till systeminställningen Underlag för TB och KSV-kontering hämtas från fiktiv artikel vid beräkning av TB då det handlar om fiktiva artikelstrukturer.
Täckningsgrad (TG)
Visar artikelns täckningsgrad (TGTäckningsgrad (TG) är den andel som TB utgör av fakturabeloppet (försäljningspriset). TG anges i procent.) i procent.
Variantkod
En variantkod kan anges som i sin tur kan påverka underraderna i fall huvudraden är en fiktiv artikel. Skapas tillverkningsorder från kundorderaden tas variantkoden med till tillverkningsordern.
Variantkoderna har sitt ursprung från operations- eller materiallistan i rutinen Beredning. Genom att utnyttja variantkod gäller orderraden för en viss variant av en strukturartikel.
Radstatus
Radstatus talar om vilken behovsplaneringsstatus som raden har. Efterföljande rader som läggs till kommer att få samma radstatus som denna rad per automatik, men det är möjligt att ändra den. De alternativ som finns är:
- Fast order – anger att det är en skarp orderrad. Statusen sätts förvalt på radtyperna 1–2 på orderrader som läggs till i den här rutinen.
- Tillverkad – anger att denna orderrad kan tillverkas men ej levereras. Används enbart som information.
- Anskaffa material – anger att det är klart att köpa hem nödvändigt material för orderraden.
- Prognos – anger att det är en prognosorderrad. Det finns möjlighet att ta hänsyn till försäljningsprognoser i behovsplaneringen. När orderraden har Prognos vald går det inte att skapa tillverkningsorder eller inköpsorder från den. Har redan en kopplad order skapats går det inte att sätta Prognos som radstatus. Då måste först den kopplade ordern tas bort.
Radstatus Tillverkad, Anskaffa material och Prognos hanteras som prognoser i systemet och inte som fasta order. För att systemet ska ta hänsyn till orderrader med dessa status i behovsplaneringen, ska inställningen Förs.prognos (kundorder) vara markerad i fältet Befintliga förslag/order i rutinen Behovsberäkning. Rutinen Nettobehovskörning tar alltid hänsyn till prognoser.
Revision
Om raden är av radtyp 1 visas artikelns aktiva revision. Du kan byta bland artikelns befintliga revisioner. Är inte den aktiva revisionen vald visas revisionen kursivt. En tooltip på revisionsfältet visar då en förklaring om detta.
Lagerställe
Styr i vilket lagerställe som orderraden registreras. Förvalt lagerställe är det som är valt i fältet Lagerställe i fliken Huvud, men det går att ändra per rad. Om artikeln på raden har ett lagerställe valt i fältet Förvalt lagerställe på kundorder i artikelregistret, blir det lagerstället förvalt.
Om orderraden har en kopplad tillverkningsorder eller kopplad inköpsorder och du byter lagerställe på orderraden, så byts även lagerställe på tillverkningsordern/inköpsordern. Om en rapportering med lageringång redan skett på huvudartikeln (toppnoden) på den kopplade tillverkningsordern, så kan du inte längre byta lagerställe på orderraden.
Överföringsprofil
Fältet visas om tillvalet Kundorderöverföring används. Här visas artikelns förvalda överföringsprofil på en ny orderrad, om artikeln har en förvald överföringsprofil inställd i artikelregistret. Annars kan du välja en överföringsprofil för denna orderrad. Detta ska göras i säljbolaget.
Du kan lämna fältet tomt/tömma fältet om den nya orderraden inte ska ha någon överföringsprofil.
Lägger du till en orderrad med överföringsprofil i säljbolaget kommer en kundorder/kundorderrad att skapas på samma artikelnummer i produktionsbolaget. Det sker när ordern sparas. Ändrar du sedan något på en sådan orderrad i säljbolaget eller produktionsbolaget uppdateras samma uppgift på orderraden i det andra bolaget (i dagsläget är det bara Leveransdatum som uppdateras). Notera att om du lägger till en orderrad med överföringsprofil i produktionsbolaget kommer inte någon orderrad att läggas till i säljbolaget.
Tar du bort en orderrad med överföringsprofil kommer samma orderrad att tas bort på motsvarande order i produktionsbolaget. Notera att om du tar bort en orderrad med överföringsprofil i produktionsbolaget kommer inte orderraden att tas bort i säljbolaget.
Det kan vara tillåtet att frikoppla befintliga kundorderrader (det styrs av överföringsprofilen). Då kan du i produktionsbolaget vid behov frikoppla en orderrad genom att tömma fältet. I säljbolaget går det alltid att frikoppla en orderrad, oavsett överföringsprofilens inställning. Läs mer om konsekvenser vid frikoppling av kundorderrad i hjälpen till rutinen Inställningar för kundorderöverföring.
Överföringsstatus
Fältet visas om tillvalet Kundorderöverföring används. Här visas överföringsstatus för denna orderrad, som kan vara Ej överförd eller Helt överförd. Denna uppgift, och efterföljande två uppgifter, lagras på raden vid överföringen till fjärrbolaget. Det sker när ordern sparas. Du kan trycka på knappen Läs om (Ctrl + Shift + R) på rutinens verktygsmeny för att uppdatera värdena i fälten.
Överförande bolags ordernummer
Fältet visas om tillvalet Kundorderöverföring används. Här visas det överförande bolagets kundordernummer. Står du t.ex. i säljbolaget så är det produktionsbolagets ordernummer och vice versa.
Överförande bolags orderradsposition
Fältet visas om tillvalet Kundorderöverföring används. Här visas det överförande bolagets kundorders orderradsposition. Står du t.ex. i säljbolaget så är det produktionsbolagets kundorders orderradsposition och vice versa.
Mer info
Under Mer info finns som standard ytterligare kolumner. Nedan finns hjälpen för kolumnerna.
Kundens ordernummer
Fältet används för att ange kundens inköpsordernummer på radnivå. Fältet tillåter max 30 tecken. Många gånger så anges kundens ordernummer i huvudet på ordern, men jobbar du t.ex. med leveransplaner så är det vanligt att ordernummer eller avropsnummer används som är unika för just den orderraden. Det här är inte samma ordernummer som i huvudet på ordern. Använder du EDI så sätts det här värdet via den orderfil som du importerar. Men lägger du en order manuellt så får du själv skriva in ordernummer på raden om kunden kräver det. Värdet i fältet skickas med vid EDI-export av t.ex. ordererkännande och faktura så att kunden kan göra en matchning mot sin inköpsorder.
Kundens orderradsposition
Fältet används för att hålla reda på det radnummer som kunden anger i sin inköpsorder. Fältet tillåter max 15 tecken. Det här värdet sätts via EDI-import av en order, men kan även anges manuellt om du så önskar. Värdet i fältet skickas med vid EDI-export av t.ex. ordererkännande och faktura så att kunden kan göra en matchning mot sin inköpsorderrad på denna orderradsposition. Speciellt viktigt är att hålla reda på kundens orderradsposition i de fall kundorderraden delas. Exempelvis om du inte kan leverera allt nu på raden, utan raden måste delas upp och du får sätta ett senare leveransdatum på en restkvantitet på den nya raden. Då är det viktigt att ha koll på vilken orderradsposition hos kunden som den nya raden refererar till.
Önskat leveransdatum
Radens önskade leveransdatum sätts förvalt lika som aktuellt leveransdatum på en ny rad. Önskat leveransdatum talar om när kunden önskar leverans. Datumet går att ändra tills dess att ordern är helt utlevererad.
Systeminställningen Fråga vid ändrat leveransdatum, gäller vid fryst ursprunglig/önskad styr om önskat leveransdatum ska ändras automatiskt ifall aktuellt leveransdatum ändras efter att fryspunkten är nådd för önskat leveransdatum, alternativt att en fråga visas om önskat leveransdatum ska ändras efter att dess fryspunkt är nådd.
Ursprungligt leveransdatum
Radens ursprungliga leveransdatum sätts förvalt lika som aktuellt leveransdatum på en ny rad. Ursprungligt leveransdatum talar om vilket leveransdatum som först sattes när raden registrerades. Datumet går att ändra tills dess att ordern är helt utlevererad.
Systeminställningen som beskrivs ovan för Önskat leveransdatum påverkar även Ursprungligt leveransdatum på samma sätt.
Resterande antal
Visar hur många artiklar på raden som inte har utlevererats.
Under plockning
Visar hur många av artiklarna på raden som tagits med till plocklistan i rutinen Leveransplanering, men som ännu inte har utlevererats.
Utlevererat antal
Visar hur många artiklar på raden som har utlevererats.
Visa pris
Styr om à-priset samt beloppet ska visas på ordererkännandet. Avmarkerar du kryssrutan visas en text på ordererkännandet efter orderraden, som säger att priset inte kan orderbekräftas och att det inom kort bekräftas. Denna text är editeringsbar i rutinen Dokumenttexter.
Visa leveransdatum
Styr om leveransdatumet ska visas på ordererkännandet. Se beskrivningen under Leveransdatum ovan.
Orderdatum
Orderdatum på raden är förvalt datumet i fältet Orderdatum i fliken Huvud, men det går att ändra per rad.
Ny färdig
Ny färdig beräknas av nettobehovskörningen (NBK) och visar datum när kundorderraden tidigast kan bli försörjd, av tillverkningsorder, inköpsorder eller lagerorder.
Nettovikt
Om raden är av radtyp 1 visas förvalt artikelns nettovikt i artikelregistret, men den går att ändra på raden. Vikten visas i orderradens enhet, så omräkning sker via omräkningsfaktor om enheten på raden inte är standardenheten på artikeln. Om raden är av radtyp 2 får nettovikt fyllas i manuellt.
Nettovikten används för att räkna ut total vikt för alla rader på hela ordern, i enheten kg/orderenhet. Uträkningen visas under knappen Speditionsinformation längst ned i fliken.
Om totala vikten i speditionsinformationen ska uppdateras när du ändrar på en orderrads nettovikt styrs med systeminställningen Uppdatera speditionsinformation på order/faktura. Med den inställningen går det att välja att uppdatera med eller utan dialogruta eller att inte uppdatera.
Notera att om nettovikten ändras på artikeln i artikelregistret så uppdateras det inte på befintliga orderrader med artikeln.
Momskod
Om raden är av radtyp 1–2 visas förvald momskod för momsgruppen på ordern. Är ett undantag för momskod angiven för artikelns varugrupp visas den momskoden i stället. Momskod går att ändra per rad.
Förvald momskod för momsgrupper samt eventuella undantag för momskod per varugrupp anges i rutinen Momsinställningar.
KN-nummer
Om raden är av radtyp 1 visas artikelns KN-nummer (varukod) från Artikelregister. KN-numret sparas på orderraden om du byter/anger ett annat KN-nummer. När intrastat sedan sammanställs hämtas KN-numret från raden om det finns sparat, annars hämtas numret från artikelregistret.
Om raden är av radtyp 2 får du fylla i eller välja KN-nummer manuellt och då sparas numret på orderraden.
Emballagerader och rader med legeringstillägg ärver KN-numret från huvudartikeln. Om en emballageartikel används separat (som en vanlig radtyp 1) följer artikeln det vanliga regelverket och får det KN-nummer som är angivet på artikeln.
Transaktionstyp
Transaktionstyper kommer att används vid intrastatrapportering. Tranaktionstyp talar om vilken typ av transaktion som gäller för leveranser (av kundorder- och inköpsorderrader) som görs inom EU. Det är möjligt att överstyra transaktionstypen om du aktivt byter eller sätter transaktionstyp på orderraden. Transaktionstyp fungerar på samma sätt för radtyp 1 och 2.
Regelverk för hur transaktionstyp visas på orderraderna:
-
I första hand sparad transaktionstyp på raden (för befintlig post).
-
I andra hand visas transaktionstyp utifrån orderns ordertyp. Om koppling saknas till transaktionstyp för ordertypen i rutinen Ordertyper, så gäller punkt 3.
- I tredje hand visas transaktionstyp utifrån den typ som är satt som förvald i rutinen Transaktionstyper – Intrastat.
Anläggningsobjekt
Om tillvalet Anläggningsregister är installerat och du har rättighet att sälja/utrangera anläggningsobjekt, så finns denna kolumn. Här väljer du då det anläggningsobjekt som ska säljas. Du kan bara välja objekt som inte redan sålts eller finns med på någon annan order. Om objektet inte finns i artikelregistret används fri orderrad (radtyp 2).
I samband med godkännande av fakturan till ordern, så registreras försäljningen automatiskt i anläggningsregistret och en journalpost skapas anläggningsjournalen. Försäljningspris exklusive moms och uppgifter om kund och fakturanummer registreras på objektets försäljningsuppgifter. Om försäljningspriset överstiger eller understiger restvärdet bokas det antingen som vinst eller förlust i anläggningsjournalen. Om objektet är ett huvudobjekt kommer även samtliga underobjekt att säljas.
Port – Rad
Den port som artikeln på orderraden ska levereras till. Används ofta på leveransplaner.
Portbeskrivning
Port i klartext.
Förråd
Det förråd som artikeln på orderraden ska levereras till. Används ofta på leveransplaner.
Kanban-nummer
Kanban-nummer för artikeln på orderraden om det anges. Används ofta på leveransplaner.
Referensnummer för tillverkning
Kundens referensnummer för tillverkning. Det här är något som framförallt används om du har kunder inom bilindustrin där det förekommer att kunden i sina leveransplaner öronmärker behov med till exempel chassinummer. Det här referensnumret är något som du måste hänvisa till dels i det aviseringsmeddelande som skickas till kunden i samband avsändning av godset, dels på de pallflaggor som godset är märkt med.
Referensnummer för leverans
Kundens referensnummer för leverans. Det här är något som framförallt används av de som har kunder inom bilindustrin där det förekommer att kunden i sina leveransplaner öronmärker behov med det som inom branschen brukar kallas Part consignment number. Det här referensnumret är något som du måste hänvisa till i det aviseringsmeddelande som skickas till kunden i samband med avsändning av godset.
Radens godsmärke
Här kan du ange kundorderradens godsmärke. Om du skapar en inköpsorder eller en tillverkningsorder från kundordern, så följer radens godsmärke med till fältet Kundorderradens godsmärke på tillverkningsordern och fältet Kundorderradens godsmärke på inköpsordern.