Kom igång med MONITOR G5

Välkommen till MONITOR G5! Detta kapitel i online-hjälpen vänder sig till er som är nya användare av affärssystemet. MONITOR G5 används i huvudsak som ett program installerat i Windows. Programmet finns också som webbklient, som du kör i en vanlig webbläsare eller i en app till Android och IOS. Här kan du läsa om gränssnittet och olika funktioner i programmet och om webbklienten.

Innan ni påbörjar utbildning i affärssystemet och senare skarp drift, finns det olika förvalda inställningar som ska kontrolleras och eventuellt ändras. Även olika grunddata ska registreras. Om företaget konverterar från en tidigare generation av MONITOR följer allt data med, förutom visst grunddata som måste registreras på nytt. Om företaget byter från ett annat affärssystem till MONITOR G5 går det att importera artiklar, kunder och leverantörer från det gamla affärssystemet. Arbetet med grunddata måste göras innan det går att skapa förfrågningar, offerter, olika order osv. I avsnittet Registrera grunddata och handboken Konfigurera MONITOR G5 kan du läsa mer om vilket grunddata som normalt ska registreras. Du kan också ladda ned den handboken som PDF på online-hjälpens webbsida.

Det finns olika orderflöden som ni behöver känna till för att förstå hur man arbetar med förfrågningar, offerter och olika order i MONITOR G5. I avsnittet Orderflöden kan du se en beskrivning av detta.

Läs också om olika tillämpningar i MONITOR G5 i avsnittet Tillämpningar.

Er systemadministratör måste lägga till användare och även konfigurera olika delar i systemet innan ni kan börja använda MONITOR G5.