Konfigurera MONITOR G5

Detta kapitel i online-hjälpen vänder sig till systemadministratörer och omfattar de åtgärder som ska utföras innan utbildning och efterföljande skarp drift i affärssystemet MONITOR G5.

Affärssystemet består av en databasserver och applikationsserver som installeras på den dator som ska vara MONITOR G5 Server. Med affärssystemet följer en Windowsklient som installeras separat på de datorer där affärssystemet ska köras. Det finns också en webbklient till affärssystemet. Webbklienten körs antingen i en vanlig webbläsare eller som app för Android och IOS. Appen finns på Google Play och Apple App Store. För att kunna använda appen och webbklienten måste MONITOR G5 Webbserver installeras och er brandvägg konfigureras. Beskrivning av installationerna och konfigureringen av brandväggen finns i separata dokument som levereras tillsammans med installationsprogrammen.

Servern uppdateras via ett program som heter MONITOR Installationshanterare. Programmet installeras då MONITOR G5 Server installeras. Windowsklienter uppdateras automatiskt då de startas första gången efter att serverprogrammet blivit uppdaterat.

Efter installationen ska MONITOR G5 konfigureras av systemadministratören, MONITOR-ansvarig och behörig personal. Schemalagd backup av företagets databaser ska skapas. Läs mer om det i avsnittet Skapa och schemalägga backup.

Det finns också olika förvalda systeminställningar som ska gås igenom, kontrolleras och eventuellt ändras utifrån hur företaget ska tillämpa systemet. Även olika grunddata ska registreras. Det arbetet måste till viss del också göras även när företaget konverterar från den tidigare generationen av MONITOR. Det går även att importera grunddata (artiklar, artikelsaldon, kunder, leverantörer) från ett annat affärssystem. Dessa importer görs direkt i MONITOR G5. Detta arbete görs normalt efter installationen men innan utbildningen i systemet påbörjas.

Ett exempel på grunddata är användare, och dessa ska sedan tilldelas roller med rättigheter så att personalen kan logga in i MONITOR G5 och få tillgång till olika rutiner. Grunddata är också artiklar, beredningar, produktionsgrupper, kunder, leverantörer, scheman, konteringsdimensioner osv. Artiklar med saldon, lagerplatser och batchnummer samt kunder och leverantörer kan importeras från ett annat affärssystem eller kalkylprogram. Läs mer om arbetet med grunddata och inställningar i avsnittet Grunddata och inställningar.

När grunddata har registrerats och alla inställningar är genomgångna, ska systemadministratören även skapa en eller flera testdatabaser som sedan används i utbildningen i systemet. Läs mer om det i avsnittet Skapa testdatabaser.

Vi rekommenderar att registreringen av grunddata och kontroll/ändring av förvalda inställningar görs i samråd med utbildare från Monitor ERP System AB.