Under rubriken Kundstatus finns möjlighet att sätta olika status på kunden/kontakten via olika statuskoder, beroende på vilken typ av kontakt kunden är. T.ex. 1=Skarp kund (som orderhanteras), en mässkontakt, eller liknande. Statuskoder ska först vara registrerade på fliken Kundstatus i rutin Kund-/Leverantörsstatuskoder under Tabeller i Systemvård. Förvald kundstatus går att ange i parametern Förvald kundstatus för ny kund under Kund på fliken Försäljning i Systeminställningar.
Kundstatus i Uppdatering kunder.
Endast kunder med status 1, dvs. skarp kund är möjlig att orderhantera. För kontakter med status > 1, visas ledtexten Kundkod i rött. Det innebär att kontakten (ännu) inte är en skarp kund, utan en annan typ av affärskontakt.
Kundstatus > 1 visar Kundkod i rött.
Vid registrering av kundorder görs en kontroll av kundstatus och varnar om kontakten/kunden har status > 1 dvs., inte är en skarp kund. Då går det att välja att göra om kunden till skarp kund för att därmed möjliggöra orderregistrering.
Kundkontroll av kundstatus.
Kundstatus finns som selekteringsbegrepp i rutinerna Aktivitetslista kund, Rapportera aktivitet kund, Utskrift kunder, Etikettutskrift kunder och Offertförteckning.