Du är här: Försäljning > Order > Registrera kundorder > Leveransadress

Leveransadress

Uppgifter om kundens leveransadress hämtas från kundregistret, men det går att ändra temporärt för en viss order. I leveransadressen finns en rad för kundnamn, två rader för gatuadress, två rader för postadress samt en rad för land. Samtliga registrerade rader skrivs ut på följesedel. Uppgifter om leveransadress för kundorder hämtas från adressregistret, då är det den senast valda leveransadressen för den användaren som hämtas. Första gången är det aktiv leveransadress för kunden som hämtas.

Längre ned finns plats för att ange Port, Förråd, samt Port klart. Detta är ytterligare info som skrivs ut på fraktsedlar.

Multipla leveransadresser

Det går att ändra leveransadress på en viss kundorder genom att välja leveransadress från adressregistret.

Under knappen går det att hämta en leveransadress. Det går att välja leveransadresser registrerade på företaget, kunder och leverantörer. Om "Leverantörer" väljs visas ett fält för leverantörskod. Om "Företaget" väljs visas de leveransadresser som är registrerade på företaget. Det går att hämta leveransadresser registrerade på respektive kund, leverantör eller företaget. Adress väljs till vänster i fönstret med tangenterna eller genom att klicka.

Med knappen Sök kan man göra egna fritextsökningar på valfri text i adressen. Genom att ange ett sökord som eftersöks på alla rader i adressen så filtreras de adresser fram som innehåller det specifika ordet.

Ledtexten för leveransadress i registreringsbilden visar inom parantes hur många leveransadresser det finns att välja på kunden under knappen för multipla leveransadresser.

Ledtexten visar att det enbart finns en leveransadress.

Med knappen finns möjlighet att länka till Google Maps med kundens adress inläst för att se den på en karta.

Sida av