Du är här: Inköp > Leverantörer > Inköpsstatistik leverantörer > Allmänt om Inköpsstatistik leverantörer

Allmänt om Inköpsstatistik leverantörer

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

Från fliken Beställning i Inköpsstatistik leverantörer görs utskrifter av total inköpsstatistik per leverantör. Det är således orderrad med typ 1-3 som tas med i utskriften. Det är även valbart att ta med leverantörer som det inte finns någon inköpsstatistik på vid utskrifter.

För att ta reda på inköpsstatistik per artikel, alltså enbart radtyp 1, välj istället Inköpsstatistik artiklar.

Det går att göra olika val av listtyp med olika information för varje listtyp. De olika listtyperna är: Standard, Enbart summa / År, samt Enbart summa. Det går att välja om budget för leverantörerna ska visas på listan. Se vidare beskrivning av listtyperna under Utskriftsexempel.

Vad är inköpsstatistik?

Inköpsstatistik i MONITOR kan skapas vid två olika tillfällen; antingen vid inleveransrapportering i rutin Inleveransrapportering, eller då inlevererade order kopplas mot en leverantörsfaktura i rutin Registrera leverantörsfakturor. Detta styrs med parametern Skapa underlag för lev.faktura vid inlev.rapportering under fliken Inköp i rutin Systeminställningar.

All inköpsstatistik beräknas sedan och tas fram härifrån ur leverantörsfakturaloggen. Det går även att ta fram inköpsstatistik i rutin Inköpsstatistik artiklar samt i rutin Statistik tjänster i modulen Försäljning.

Motsvarande försäljningsstatistik skapas i faktureringsloggen vid faktureringstillfället.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Det finns inga uppdateringsmöjligheter av inköpsstatistik i denna rutin.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Ifrån fliken Lista bildskärm går det att göra grafisk presentation av listan, om listtypen Enbart summa valts.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av