Du är här: Startbok i MONITOR > Konfigurering och underhåll > Speditionshantering > Inställningar speditionshantering

Inställningar speditionshantering

Nedan följer en översikt över de inställningar som du ska göra i MONITOR innan det går att använda speditionshanteringen:

  1. Lägg upp speditörerna som leverantörer i rutinen Uppdatering leverantörer i modulen Inköp.
  2. Lägg därefter upp speditörerna i rutinen Uppdatera speditörer i samma modul. Det kan behövas flera leverantörskoder för en och samma speditör p.g.a. att olika GAN-nummer (fraktbetalare) ska användas. Flera leverantörskoder kan även krävas för vissa typer av speditörsavisering.

Systemparametrar

Systemparametrar behöver ställas in i sektionen Spedition på fliken Försäljning i rutinen Systeminställningar i Systemvård.

Villkor

I rutinen Villkor i modulen Systemvård lägger du upp önskade villkor för Leveranssätt och Leveransvillkor.

  1. Lägg upp leveranssätt, helst ett för varje tjänst för lättare styrning vid eventuell avisering och koder i samband med detta.
  2. Lägg sedan upp leveransvillkor. Fältet Kod är kopplat till Combiterms/Incoterms och ska endast väljas på utrikesleveranser. Lägg upp 2 st. olika leveransvillkor om du både har inrikes- och utrikesleveranser. Väljs en kod för Combiterms/Incoterms ska Combiterms anges under Betalare.

Nummerserier

Nummerserier anger du i rutinen Nummerserier i modulen Systemvård.

Detaljerade beskrivningar av inställningarna hittar du under Speditionshantering i handboken Tillämpningar.

Sida av