Uppdateringar till MONITOR installeras på databasservern. Logga in på den servern med ett konto som har administratörsrättigheter. Du måste bl.a. ha fullständiga rättigheter till katalogen Monwin och dess underkataloger på servern.
Obs! Det är viktigt att du tar en aktuell säkerhetskopia på databas- och programfiler, enligt punkt 2-3 nedan, så att du kan återställa databasen/databaserna och hela programmet om det skulle behövas. T.ex. en serverkrasch eller ett strömavbrott (utan strömbackup) under pågående uppdatering skulle förmodligen göra databasen korrupt.
Följ i första hand den installationsanvisning som medföljer uppdateringen, då det kan ha tillkommit specifika åtgärder för en viss uppdatering. Nedan beskrivs de olika steg som generellt behöver göras vid en uppdatering av programmet.
Spärra för inloggning i MONITOR före uppdatering
Det finns en funktion för att förhindra att användare försöker starta MONITOR under pågående uppdatering. Före uppdateringen kan du öppna rutin Inloggade användare i Systemvård och klicka på knappen Aktivera spärr mot nya inloggningar. I en ruta som visas på knappen går det ställa in om spärren ska gälla alla företag eller bara aktuellt företag, det går även ange en valfri informationstext.
Informationstexten visas sedan som ett meddelande för den användare som försöker att starta MONITOR.
Efter uppdateringen ska spärren tas bort, genom att du klickar på samma knapp igen i rutinen Inloggade användare.
Serveruppdatering
* Varför inte underkatalogerna Db och Dbbackup ska tas med i kopian är för att under Db ligger databasen/databaserna som är i drift och är låsta av databasservertjänsten. I Dbbackup ligger redan en säkerhetskopia av databaserna som MONITOR Backup skapade.
Klientuppdatering
I vissa fall krävs det att användarna gör en ny klientinstallation av MONITOR. Detta gäller framförallt då en nyare version av databashanteraren tillkommit. Om så är fallet visas ett meddelande om detta på klientdatorerna när MONITOR startas. För att göra klientinstallation krävs administratörsrättigheter.
Uppdatering av klienter kan även administreras centralt genom att distribuera ("skjuta ut") installationen till klientdatorerna i nätverket via ett gruppolicyobjekt (GPO) i Active Directory (AD). Installationspaketen ska läggas till under "Computer Configuration" i ett GPO i AD. Större företag brukar även använda särskilda deploymentsystem för att göra installationer som t.ex. Microsoft System Center, Landesk Manager Suite, Altiris Deployment Solution, osv. Se mer beskrivning om detta i installationsanvisningarna som följer med uppdateringen.