Du är här: Lager > Behovsplanering > Behovsberäkning > Utskriftsexempel

Utskriftsexempel

Här visas olika utskriftsexempel på hur listorna vid behovsberäkning kan se ut beroende på vilka parametrar som valts i beställningsbilden. För varje exempel beskrivs hur informationen utläses från listan. Se även beskrivningen av Informationsmeny på höger musknapp, som är användbar i listorna.

ClosedDetaljerad lista utan beställningsförslag

Detaljerad lista, utan beställningsförslag markerad under Visa, visar samtliga perioder det skett eller kommer att ske en transaktion på en artikel. Informationen i listan motsvarar informationen under fliken Planeringsbild i rutin Artikelfråga.

Överst i listan visas planeringsinformation för varje artikel. Den information som visas är Artikeltyp, Artikelkod, Leverantörskod, Partiformningsregel, Standardpris, EOK, Avrundningstal, Saldo i lager, Enhet*, Säkerhetslager, Genomloppstid/Ledtid, Säkerhetstid, ABC-kod samt Årsvolym.

I listan visas stödlinjer. Den övre streckade stödlinjen i listan är gräns mellan senaste period i dåtid och första period i framtid som det sker transaktioner på. Den nedre punktstreckade linjen är gräns mellan senaste period inom ledtid/genomloppstid och första period framför ledtid/genomloppstid som det sker transaktioner på. Tiden mellan strecken visar då vilka perioder det sker transaktioner på inom ledtiden/genomloppstiden.

Anm. Om brist uppstår inom ledtid/genomloppstid, kan det bli problem att hinna leverera i tid.

Under planeringsinformationen i listan, visas information för varje period det sker en transaktion på artikeln. Den information som visas är Period (då transaktionen sker), Transaktionstyp, Status på order, Ordernummer, Information (kundkod/leverantörskod/huvudartikelnummer), Beställt antal (tillv.order/inköpsorder), Reserverat antal (kundorder/materialbehov), Klarerat (material), samt Disponibelt saldo (efter transaktionen). Disponibelt saldo visas med röda siffror om saldot understiger säkerhetslager, eller om disp. saldot är definitiv brist (negativt).

help0077.gif

Exempel på Nivå "Detaljerad" utan Visa "beställningsförslag".

Finns förfrågan med status 1-3 eller offert med status 1-2 på artikeln visas det i denna lista med två knappar F och O. Knapparna visas mellan Information och Beställt i listan, där det via knapparna går att se information över förfrågan och offerter i separata fönster.

help0078.gif

Knappar för förfrågan och offert i listan.

ClosedDetaljerad lista med beställningsförslag

Detaljerad lista, med beställningsförslag markerad under Visa, visar även den samtliga perioder det skett eller kommer att ske en transaktion på en artikel. Systemet lägger i denna lista egna tillverkningsorder- och inköpsorderförslag för att täcka brister i lager på disponibelt saldo. Listan är därför utökad med flera kolumner. Det finns nu också möjlighet att lägga egna förslag på kvantitet och färdig- respektive leveransperiod för samtliga transaktionsrader. Det nya disponibla saldot av egna förslag eller av de som lagts av systemet, räknas fram i kolumnen längst till höger i listan.

Överst i listan visas planeringsinformation för varje artikel. Den information som visas är Artikeltyp, Artikelkod, Leverantörskod, Partiformningsregel, Standardpris, EOK, Avrundningstal, Saldo i lager, Enhet*, Säkerhetslager, Genomloppstid/Ledtid, Säkerhetstid, ABC-kod samt Årsvolym.

I listan visas stödlinjer. Den övre streckade stödlinjen i listan är gräns mellan senaste period i dåtid och första period i framtid som det sker transaktioner på. Den nedre punktstreckade linjen är gräns mellan senaste period inom ledtid/genomloppstid och första period framför ledtid/genomloppstid som det sker transaktioner på. Tiden mellan strecken visar då vilka perioder det sker transaktioner på inom ledtiden/genomloppstiden.

Anm. Om brist uppstår inom ledtid/genomloppstid, kan det bli problem att hinna leverera i tid.

Under planeringsinformationen i listan, visas information för varje period det sker en transaktion på artikeln. Den information som visas är Period (då transaktionen sker), Transaktionstyp, Status på order, Ordernummer, Information (kundkod/leverantörskod/huvudartikelnr), Beställt antal (tillv.order/inköpsorder), Reserverat antal (kundorder/materialbehov), Klarerat (material), samt Disponibelt saldo (efter transaktionen). Disponibelt saldo visas med röda siffror om saldot understiger säkerhetslager, eller om disp. saldot är definitiv brist (negativt).

De nya kolumner som nu tillkommit är Kvantitet som visar kvantitet på orderförslag, Startperiod (Best.period), Färdigperiod (Lev.period), Eget förslag, samt Disponibelt saldo efter förslag.

Hur utläses då informationen listan nedan? Tag t.ex. vid period 98105. Då ska kundorder 80059 levereras och har då reserverat 12 st. av denna artikel. En tillverkningsorder 4760 är lagd på 12 st. för att täcka denna beställning med färdigperiod 98103, eftersom säkerhetstiden är 2 arbetsdagar. Disponibelt lagersaldo blir då 26 st. Efter utleverans av kundordern sjunker disponibla lagersaldot till 14 st. Vid period 98124 ska kundorder 80060 levereras och reserverar 20 st. Det uppstår då en definitiv brist i lagersaldo på 6 st. Eftersom det inte finns någon tillverkningsorder som täcker denna kundorder, lägger systemet ett tillverkningsorderförslag på 11 st. med startperiod 98093 och färdigperiod 98122 för att täcka bristen plus säkerhetslager (14-20+11=5). Om tillverkningsorder genereras utifrån förslaget blir disponibla lagersaldot efter utleverans av kundordern lika med säkerhetslager, vilket kan utläsas längst till höger i listan.

Partiformningsregeln M (Mot behov) är satt på denna artikel. Detta innebär att systemet beräknar kvantitet och färdigperiod för att täcka endast den brist som uppstår vid det tillfället.

help0079.gif

Exempel på Nivå "Detaljerad" med Visa "beställningsförslag" och "förbrukningsstatistik".

Finns förfrågan med status 1-3 eller offert med status 1-2 på artikeln visas det i denna lista med två knappar F och O. Knapparna visas mellan Information och Beställt i listan, där det via knapparna går att se info över förfrågan och offerter i separata fönster.

help0078.gif

Knappar för förfrågan och offert i listan.

Om en registrerad tillverkningsorder kan täcka ett brist som uppstår före tiden för orderns färdigperiod, kan systemet lägga ett tidsförflyttningsförslag istället för ett orderförslag.

Förutsättning för att systemet ska kunna lägga tidsförflyttningsförslag (då beställningsförslag är ikryssat) är dels att artikeln som det uppstår brist på har partiformningsregeln F (Fix kvantitet) och dels att det finns en lämplig tillverkningsorder på denna artikel inom den periodlängd som är angiven på artiklar med partiformningsregel F. Detta anges med systemparametern Generell respittid för artiklar med pf-regel Fix kvantitet, under Behovsplanering på fliken Lager i Systeminställningar. Parametern bestämmer då hur många dagar framåt i tiden, från perioden då bristen uppstår, som systemet ska titta efter lämpliga tillverkningsorder.

I listan nedan visas ett exempel hur det kan se ut då ett tidsförflyttningsförslag lagts.

Tillverkningsordern 4773 på 5 st. av denna artikel med färdigperiod 98044, föreslås att flyttas till färdigperiod 98042. Då kan den täcka den brist på 4 st. som kommer att uppstå pga materialbehovet av artikeln vid period 98042 för order 4761 på överliggande artikeln 524104.

Längst ned i listan har dessutom systemet lagt ett tillverkningsorderförslag på 63 st. med färdigperiod 98081 för att täcka totala brister som kommer att uppstå från period 98083 och 10 arbetsdagar framåt, så att inte säkerhetslagret på 10 st. underskrids under den tiden. Det finns nämligen inte finns någon tillverkningsorder registrerad inom den horisonten.

Varför systemet satte färdigperiod 98081 och inte 98083 (då bristen uppstod), är för att säkerhetstiden är 2 arbetsdagar.

Partiformningsregel P (Periodbehov) med 10 dagar är satt på denna artikel. Systemet kontrollerar då 10 arbetsdagar framåt i tiden för att kontrollera brister som kommer att uppstå på artikeln. Därefter avgör systemet om det ska lägga ett tidsförflyttningsförslag eller ett orderförslag.

help0081.gif

Exempel på Nivå "Detaljerad" med Visa "beställningsförslag".

ClosedSummerad lista med beställningsförslag

Summerad lista visar inte orderinformationen Status, Ordernummer, Kundkod och Eget förslag. Finns det flera order av samma typ (t.ex. kundorder) på samma period, gör listan en summering av dessa och visar det summerade värdet av alla order under "Beställt" (tillverkningsorder) samt "Reserverat" (kundorder).

T.ex. vid period 98063 finns det egentligen 5 st. tillverkningsorder med beställningar på 1 st. vardera. I listan är de summerade på en rad för den perioden. Jfr. samma period under Detaljerad lista med beställningsförslag.

I den summerade listan går det heller inte att lägga några egna förslag, eftersom inte orderinformationen visas.

help0082.gif

Exempel på Nivå "Summerad" med Visa "beställningsförslag".

Finns förfrågan med status 1-3 eller offert med status 1-2 på artikeln visas det i denna lista med två knappar F och O. Knapparna visas mellan Information och Beställt i listan, där det via knapparna går att se information över förfrågan och offerter i separata fönster.

help0078.gif

Knappar för förfrågan och offert i listan.

ClosedKomprimerad lista

Komprimerad lista visar för varje artikel: Typ av artikel, aktuellt Saldo, Enhet*, totalt Beställt antal, totalt Reserverat antal, samt Disponibelt saldo. Disponibelt saldo visas med röda siffror om det uppstått en brist.

Denna nivå av lista är förvald i beställningsbilden och vanligtvis tas denna lista ut först på ett antal artiklar. Det går då snabbt få en överblick på vilka artiklar det kommer att uppstå brister inom planeringshorisonten. Därefter väljs vanligtvis nivå Detaljerad för att i listan se för vilka perioder det behöver registreras order, alternativt låta systemet lägga orderförslag i den listan för att täcka bristerna.

När komprimerad lista är vald går det att få beställningsförslag. Kolumnen Beställ senast visar beställningsdatum på första förslaget.

Exempel på Nivå "Komprimerad".

ClosedLeverantörskopplingar och förbrukningsstatistik

Om det i beställningsbilden väljs att ta med något av eller båda alternativen leverantörskopplingar och förbrukningsstatistik, visas information för dessa längst ned i listan per artikel.

Leverantörskopplingar visar per artikel information om leverantörskod, leverantörsnamn, leverantörens artikelnummer samt inköpspris.

I listan nedan finns det två leverantörskopplingar på artikeln 90102. Den leverantör som är aktiv markeras med en pil (>) till vänster om leverantörskoden i listan. Normalt läggs alltid inköpsorderförslag för en artikel på den leverantör som är aktiv. Det finns dock möjlighet att temporärt byta leverantör genom att dubbelklicka på den leverantörskoden. Detta medger att inköpsorderförslag läggs på denna leverantör istället.

Om fasta leveransdagar är valda på leverantörerna och dessa skiljer sig åt, ändras inte föreslagen leveransperiod då leverantör byts temporärt. Fasta leveransdagar beaktas bara på den leverantör som är aktiv och som förslaget ursprungligen lades på.

Förbrukningsstatistik visar information om förbrukat antal av denna artikel summerat per månad, fr.o.m. aktuell månad och 11 månader bakåt i tiden. Förbrukningsstatistik uppdateras på underliggande artiklar i en strukturartikel vid avrapporteringar som påverkar lagersaldo (lageruttag). På huvudartiklar (saluartiklar), uppdateras förbrukningsstatistik vid utleveransrapporteringar.

Förbrukningsstatistik kan användas som stöd för att lägga egna förslag. T.ex., partiformningsregel på artikeln är P (Periodbehov) och är satt till 20 arbetsdagar och beräkning görs vid månadsskifte. Om systemet då lägger förslag med lägre kvantitet för nästkommande månad, i jämförelse med samma månad förra året från förbrukningsstatistik, kan den statistiken användas som stöd för att gardera sig mot oväntad förbrukning genom att fjolårsmånadens förbrukning läggs som eget förslag.

I listan nedan finns det dock ingen förbrukningsstatistik alls på denna artikel för de senaste 12 månaderna. Finns förbrukning registrerat visas den som ett belopp i respektive ruta för varje månad (i den enhet som är satt på artikeln).

help0085.gif

Exempel på hur leverantörskopplingar och förbrukningsstatistik presenteras om de alternativen är valda.

ClosedDefinitioner vid beställningsförslag i listorna

Här beskrivs definitionerna på några olika begrepp som är nödvändiga att känna till om beställningsförslag tillämpas i listorna:

Beställd kvantitet = Enligt partiformningsregel. Systemet kontrollerar först partiformningsregeln. Denna styr nämligen hur kvantiteten ska formas. Beroende på vilken partiformningsregel som är vald (M, F, P), kontrolleras sedan EOK (för F) eller Avrundningsantal (för M och P). Tillämpas Säkerhetslager (vanligtvis med partiformningsregel F och P) tar systemet sist även hänsyn till detta saldo. Se även exemplen nedan:

Leveransperiod/Färdigperiod = Period (då behov uppstår) minus Säkerhetstid (i arbetsdagar).

Om fasta leveransdagar är valda på aktiv leverantör kommer alltid föreslagen leveransperiod på ett inköpsorderförslag att tidigareläggas till den närmaste veckodag som är vald som fast leveransdag.

Startperiod/Beställningsperiod = För K-artiklar gäller: Leveransperiod minus Ledtid (i arbetsdagar). För T- och L-artiklar gäller: Färdigperiod minus Genomloppstid (i arbetsdagar).

För Startperiod på T- och L-artiklar i listorna skall påpekas att genomloppstiden är beräknad i förkalkyl för en viss kvantitet, därför visar inte listorna rätt startperiod om det är en annan kvantitet i ett tillverkningsorderförslag. När orderförslaget görs till en skarp tillverkningsorder kommer dock rätt startperiod att sättas, baserat på det antal som är föreslaget.

ClosedGenerera skarpa order i listor med beställningsförslag

Från ett flertal listor med beställningsförslag går det att generera skarpa tillverknings-, inköps- och lagerorder.

Fönstret generera.

Sida av