Du är här: Lager > Inventering > Inventeringsunderlag > Allmänt om Inventeringsunderlag

Allmänt om Inventeringsunderlag

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

Från fliken Beställning går det här att ta fram och skriva ut listor ut på artiklar som fungerar som ett underlag vid en inventering och påföljande registrering av inventeringsresultat i rutin Inventering eller Inventering mot underlag. I listan finns en kolumn för att manuellt fylla i inventerat antal per artikel. Genom att listorna går att selektera och gruppera på olika alternativ är det möjligt att utforma det underlag av artiklar som ska inventeras. Se exempel på listorna under Utskriftsexempel.

Det går även att tillämpa löpande inventering i MONITOR. Då används istället rutin Inventeringsunderlag löpande inventering.

Inventeringstatus på artiklar vid inventering

Ett problem med inventering är att hålla ordning på transaktioner som sker under tiden inventeringen görs. Detta problem hanteras i denna rutin genom att en inventeringsstatus kan sättas på artiklar som ska inventeras. Det görs här under rubriken Uppdatera status i beställningsbilden. Därefter tas listan upp på bildskärm, sparas och skrivs ut.

Sätts status Under inventering sparas inget aktuellt saldo i systemet på selekterade artiklar. Om någon sedan tänker göra en avrapportering eller in- utleveransrapportering på en artikel som ingår i den här listan, kommer ett varningsmeddelande upp som talar om att artikeln är under inventering. Dessutom visar då inventeringskolumnen röd färg i rapporteringsfönstret, det betyder att ingen saldoförändring ska göras på den artikeln!

I det här fallet får ingen saldoförändring göras från det att fysisk inventering gjorts till registrering av inventeringsresultat.

Sätts istället status Under inventering med sparat saldo sparas aktuellt saldo i systemet på berörda artiklar när listan sparas. Om sedan en avrapportering eller in- utleveransrapportering görs på en artikel som ingår i den här listan, kommer det inte upp något varningsmeddelande. Då visar inventeringskolumnen gul färg i rapporteringsfönstret, det betyder att saldoförändring kan göras på den artikeln. Vid den senare registreringen av inventeringsresultat korrigeras lagersaldot automatiskt för de transaktioner som skett mellan fysisk inventering och registrering av inventeringsresultat.

I det här fallet får ingen saldoförändring göras från det att inventeringsunderlag sparats och skrivits ut till fysisk inventering gjorts. För att undvika detta kan inventeringen utföras t.ex. på en helg då verksamheten kanske ligger nere.

Inventeringsstatus på artiklarna återställs vid registreringen i någon av de två ovanstående inventeringsrutinerna eller genom att välja Återställ status här och sedan hämta upp listan på nytt och spara den.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Det går att uppdatera inventeringsstatus på valda artiklar. I övrigt finns inga uppdateringsmöjligheter.

Vilka grafiska presentationer finns det?

I denna rutin går ej att göra någon grafisk presentation.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av