Du är här: Lager > Inventering > Inventeringsunderlag löpande inventering > Informationsmeny

Informationsmeny

Över urvalslistan på fliken Urval finns det två specifika funktioner på Informationsmenyn som beskrivs nedan.

Välj ovanstående artiklar

Med denna funktion så markeras samtliga artiklar som hör till samma sektion uppåt i listan, räknat från den markerade artikeln. Denna funktion är användbar då alla artiklar som är lämpliga att inventera önskas att markeras.

Under Inv. förvald urvalsbild på beställningsfliken går det även att välja om alla artiklar ska bli förvalt ibockade. Begärda inventeringar av artiklar från rutin Begäran om inventering är dock alltid ibockade.

Behovsberäkning

Denna funktion gör en behovsberäkning med en horisont på 5 dagar av de artiklar som markerats att tas med till inventeringsunderlaget. Behovsberäkningen baseras på de kriterier som ligger till grund för den lämplighet för inventering som artiklarna getts i rutinen och berör enbart de artiklar som fått lämplighetsklassning 3-4.

Syftet med behovsberäkningen är att den som ska inventera i lagret ska kunna skriva ut planeringen för de berörda artiklarna och ha med sig vid inventeringen. I de fall det nyligen skett transaktioner på en sådan artikel i lagret (lagersaldot förändrats) i samband med att inventering sker går det med behovsberäkningen härleda från vilken order detta kommer.

Sida av