Du är här: Lager > Produktregister > Uppdatera reklamationer > Allmänt om Uppdatera reklamationer

Allmänt om Uppdatera reklamationer

Varför denna rutin?

Denna rutin går att använda för att registrera eventuella reklamationer på produkter. För att kunna registrera reklamationer måste produkterna finnas upplagda i ett produktregister med serienummer.

Registrera produkter i produktregistret kan göras manuellt eller också går det att skapa dessa poster i samband med kundorderregistrering, utleveransrapportering och direktregistrering av faktura, genom att lägga till en typ 5 orderrad under avsedd artikelrad och där ange serienummerintervall och typbeteckning. Läs mer om registrering av produkter i rutin Uppdatering produktregister.

Om det uppstår en reklamation på en såld produkt läggs information om reklamationen in här. Det kan vara information som orsak, reklamationskostnad, orsakande artikelnummer, etc. På varje serienummer går det att registrera flera reklamationer. Varje reklamation läggs upp som en separat rad.

I rutin Kassationskoder i Systemvård går det att lägga upp kassationskoder av typen Reklamation. Dessa koder kan sedan väljas här för att strukturera upp olika typer av reklamationer. I rutin Utskrift reklamationer går det sedan att skriva ut och söka bland registrerade reklamationer.

Reklamationshanteringen i denna rutin och utskriftsrutinen ovan ingår inte längre i standardsystemet, och är ersatt av undermodulen Kvalitet i Lager. Den undermodulen innehåller rutiner för en mer komplett hantering av reklamationsärenden och avvikelser enligt ISO-9000.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av