Du är här: Lager > Produktregister > Uppdatering produktregister > Allmänt om Uppdatering produktregister

Allmänt om Uppdatering produktregister

Varför Produktregister?

Produktregistret är navet när det gäller spårbarhet av enskild produkt (serienummer) och för service eller ägarbyte på produkter. Produktregistret kan användas för att hålla reda på var varje produkt levererats och när, och därigenom få bättre stöd för t.ex. garantiåtaganden. Används produktregistret på detta sätt får varje levererad produkt ett eget unikt serienummer. Produktregistret kan användas för enheter som levereras med en märkskylt eller liknande, där detta serienummer är instansat eller ingraverat.

Det går att erhålla spårbarhet enligt ISO-9000. Det går att skapa spårbarhet bakåt, från kundorder till en eller flera tillverkningsorder och sedan vidare bakåt till inköpsorder. Till serienummer kopplas i dessa fall tillverkningsordernummer eller satsnummer, som leveransen tagits från, för att skapa spårbarhet från kundorder till tillverkningsorder. Via ett chargenummerregister går det sedan att få spårbarhet ytterligare ett steg bakåt, från tillverkningsorder till inköpsorder. Chargenummer måste då ha registrerats på lagerplats vid avrapportering av förbrukat material vid tillverkningen eller vid inleverans av material vid inköp. Chargenummerregistret beskrivs närmare i hjälpen till rutin Chargenummerlista i Tillverkning. Läs även om spårbarhet i handboken Tillämpningar.

Om en produkt (serienummer) reklameras går det att lägga in information om reklamationen i rutin Registrera avvikelse. Det kan vara information som orsak, reklamationskostnad, orsakande artikelnummer, etc. I rutin Kassationskoder i Systemvård går det att lägga upp reklamationskoder för att strukturera upp olika typer av reklamationer.

Varför denna rutin?

Denna rutin används för att manuellt registrera serienummer på produkter eller för att komplettera information på tidigare registrerade serienummer. Dessa serienummer anges eller väljs på rubrikraden i rutinen.

Information kan här kompletteras på de olika flikarna Nyförsäljning, Tillverkning, Eftermarknad, Service, Avvikelse, Händelser samt Består av. Det är t.ex. sådant data som inte följde med till produktregistret då serienumret registreras.

Med systemparametern Visa fliken Extra info i Uppdatering produktregister, under Produktregister på fliken Lager i Systeminställningar, går det att få tillgång till fliken Extra info. Den fliken består av ett antal fält med möjlighet att ange valfri information. Fälten kan användas för att för att registrera valfritt data kopplat till aktuell post när inget annat fält i standardutförandet passar.

Om inget data behöver kompletteras går det istället att använda denna rutin för att göra eventuella korrigeringar på befintliga registrerade serienummer eller för att t.ex. lägga in kommentarer på serienummer. Med tilläggsfunktionen Dokumenthantering installerad går det även att koppla externa dokument till dessa kommentarer.

Under Arkiv på Fönstermenyn finns funktionen Spara som... för att manuellt ta ut serienummer vid registrering av kundorder. De data som kopieras på serienumret är definierat för att passa det behovet.

Längst ned i rutinen visas även information om vem som skapade serienumret och när, vem som eventuellt har ändrat information på det och när, samt i vilken rutin serienumret har skapats.

Skapa serienummer vid olika händelser

Vid följande händelser går det att skapa serienummer (förutom att göra det manuellt i denna rutin):

Radtyp 5 används för att registrera serienummer från orderrader. Produktregistret uppdateras då med serienummer och data från dessa order då de sparas i respektive rutin.

När t.ex. en faktura innehållande radtyp 5 skrivits ut och godkänts, skapas i produktregistret de serienummer som finns med på fakturan och med information från fakturering som: kundkod, ordernummer, leveransdatum, etc. Texten med serienummer kan skrivas ut på följesedel och faktura.

Om tilläggsfunktionen Lagerställehantering är installerad går det även att skapa serienummer vid registrering av lagerorder, på samma sätt som vid registrering av kundorder.

Produkter i konfiguration

Om tilläggsfunktionen Produktkonfigurator är installerad och en produkt kopplad till en konfigurering hämtas upp, går det att granska den aktuella konfigurationen.

Service av produkter

Om tilläggsfunktionen Servicehantering är installerad går det att planera, utföra och avrapportera service av de produkter som finns i produktregistret.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av