Du är här: Redovisning > Register > Kontoplan > Allmänt om Kontoplan

Allmänt om Kontoplan

Vad görs i denna rutin?

Denna rutin används för att nyregistrera, radera eller ändra konton i kontoplanen. Vid radering av konto görs en kontroll att kontot inte innehåller något saldo. På detta sätt undviks att ett konto som används i bokföringen raderas av misstag.

Konton registreras för att användas i den löpande bokföringen och i vissa fall för att användas i de olika delsystem där kontering mot bokföringsorder ska göras. Konton som används vid leverantörs- och kundfakturering kan alltså uppdateras i denna rutin. För att systemets automatiska kontering ska kunna göras, krävs först att vissa standardkonton är upplagda i rutinen Kontoplan / Standardkonton.

I samband med installation av systemet måste även vilken kontoplanstyp som ska användas anges. Vid leverans följer det med ett antal kontoplanstyper att välja av. Se vidare i rutinen Skapa kontoplan i Systemvård.

Rutinen kontoplan består av dessa flikar:

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av